Jeśli w przeszłości zostałeś oszukany, uważaj na oszustwa związane ze zwrotem środków – ostrzega konsument.
„Oszustwo związane ze zwrotem środków ma miejsce, gdy oszust kontaktuje się ze znaną ofiarą i podszywa się pod osobę próbującą odzyskać utracone pieniądze” – powiedział Ruairi O'Shea, dziennikarz śledczy w Consumer.
Liczba ofiar będących celem oszustów jest duża i rośnie.
Badania konsumenckie wykazały, że w zeszłym roku co dziesiąte gospodarstwo domowe straciło pieniądze na skutek oszustwa, a najnowszy raport roczny Rzecznika Bankowego wskazuje na wzrost zgłaszanej działalności oszukańczej i rekordową liczbę przypadków oszustw. W porównaniu z raportem 22.–23. liczba przypadków oszustw wzrosła o 27%, a ofiary straciły średnio 80 000 dolarów w porównaniu z 57 000 dolarów w roku poprzednim.
„Jeśli oszust ma szczegółowe informacje na temat poprzedniego oszustwa, można je wykorzystać do zwiększenia zaufania i wykorzystania strachu ofiary, co oznacza, że jest bardziej prawdopodobne, że udostępni ona dane osobowe, co naraża ją na większe ryzyko ponownego wykorzystania.
„Ofiary oszustw związanych z odzyskiwaniem pomocy są wypierane, gdy są najbardziej bezbronne. Musimy przyjrzeć się długoterminowym skutkom tego zjawiska – jaki wpływ ma to na zdolność danej osoby do ponownego zaufania i pewnego radzenia sobie z codziennym życiem”. Powiedział O'Shea.
W jaki sposób identyfikuje się ofiary powtarzające się?
„Jeśli oszust okradnie Cię, może wykorzystać wiedzę zdobytą w wyniku tego oszustwa – Twoje imię i nazwisko, osobę, z którą masz do czynienia, kwotę kradzieży i czas – a następnie zadzwonić do Ciebie podając się za Twój bank i powtórzyć tę informację z powrotem do ciebie. Daje im to amunicję, aby ponownie cię oszukać.
Oszuści szukają ofiar również w Internecie.
„To niesprawiedliwe, ale jeśli już wcześniej padłeś ofiarą oszustwa, może to doprowadzić do tego, że ponownie staniesz się celem tych samych oszustów w ramach oszustwa polegającego na odzyskaniu danych lub do ujawnienia Twoich danych osobowych oraz faktu, że jesteś zagrożone – przekazywane przez złośliwe osoby za pośrednictwem „Dlatego widzimy tak wiele ofiar powtarzających się oszustw” – powiedział O'Shea.
Chociaż nie ma danych na temat liczby ofiar oszustw związanych z odzyskiwaniem środków, najnowsze badanie Departamentu Sprawiedliwości dotyczące przestępczości i ofiar wykazało, że w 2023 r. 58 000 Nowozelandczyków ponownie padło ofiarą oszustw i cyberprzestępczości. Odpowiada to około 12% wszystkich ofiar oszustw i cyberprzestępczości cyberprzestępczość.
Konsument rozmawiał niedawno z kobietą, Heather*, która trzy razy w roku staje się celem oszustów. Trzecia próba oszustwa polegała na podszywaniu się pod bank.
„Heather powiedziała, że rozmowa z oszustem przebiegała dokładnie według scenariusza rozmów, które przeprowadziła ze swoim bankiem po poprzednim oszustwie. Ta wiedza pomogła oszustowi zbudować zaufanie.
Jak się chronić
Konsumenci wzywają ofiary oszustwa, aby zachowały szczególną czujność, zwłaszcza w dniach i tygodniach następujących bezpośrednio po oszustwie. Poniższe wskazówki mogą pomóc w ochronie przed wszystkimi oszustwami.
Apel konsumencki o wyeliminowanie oszustw
Konsumenci wzywają do podjęcia przez rząd działań mających na celu rozprawienie się z oszustwami w Nowej Zelandii.
Konsumenci chcą, aby rząd wprowadził krajowe ramy zwalczania nadużyć finansowych, które nakładają na banki, firmy telekomunikacyjne i platformy cyfrowe obowiązek podjęcia działań mających na celu powstrzymanie oszustw i pociągnięcie ich do odpowiedzialności, jeśli tego nie zrobią.
Trzy czwarte Nowozelandczyków zgadza się i wierzy, że media społecznościowe i firmy telekomunikacyjne powinny być odpowiedzialne za zapobieganie oszustwom.
Konsumenci chcieliby odszkodowania dla ofiar oszustwa, chyba że dopuściły się one rażącego zaniedbania.
Jeśli chcesz dodać swój głos do połączenia konsumenckiego, Proszę podpisać petycję.
*Heather to pseudonim mający na celu ochronę tożsamości ofiary.
– Życie słońca