Najlepsze produkty CES przebijają się przez mgłę marketingowego szumu podczas Gadget Show w Las Vegas, prezentując innowacje, które mogą poprawić jakość życia.
To, co najgorsze, może zaszkodzić nam, naszemu społeczeństwu i planecie w sposób tak „pomysłowo zły”, że panel ekspertów ds. dystopii określił siebie jako „najgorszych w pokazie”.
Trzeci coroczny konkurs, którego żadna firma technologiczna nie chce wygrać, ogłosił swoje decyzje po zakończeniu programu w tym tygodniu.
I nagroda trafia do niej…
„Od kosiarek, które można łatwo zhakować, po słuchawki douszne za 300 dolarów, które psują się w ciągu dwóch lat – są to produkty, które zagrażają naszemu bezpieczeństwu, zachęcają do nadmiernej konsumpcji i normalizują nadużycia” – twierdzi grupa obrońców praw konsumentów i prywatności oceniająca nagrody. Prywatność”. Konkurs nie jest powiązany z CES ani grupą branżową prowadzącą wydarzenie.
Dokonywali wyborów na podstawie tego, jak zły był produkt, jaki wpływ mógłby mieć, gdyby został powszechnie przyjęty, oraz czy był znacznie gorszy od poprzednich wersji podobnej technologii. Sędziowie reprezentują grupy, w tym Consumer Reports, Electronic Frontier Foundation i zwolenników prawa do naprawy iFixit.
Niebezpieczna technologia samochodowa
Co roku na targach CES duży nacisk kładzie się na technologię motoryzacyjną. Dwie nagrody przyznano producentowi samochodów BMW, z czego jedna dotyczy współpracy z asystentem głosowym Alexa firmy Amazon.
Amazon twierdzi, że oparty na dużym modelu językowym – rodzaj systemu sztucznej inteligencji stojący za chatbotami takimi jak ChatGPT – Amazon twierdzi, że „ekspert samochodowy” Alexy będzie w stanie zapewnić „szybkie instrukcje i odpowiedzi na temat funkcji samochodu w sposób bardziej ludzki, przypominający rozmowę”, nawet grając w Twoim imieniu.
Możliwość poproszenia Alexy o otwarcie drzwi wejściowych lub wyłączenie światła na werandzie wydaje się wygodna.
Ale co, jeśli zostało to wyrażone przez agresywnego byłego?
„Widzieliśmy coraz większą liczbę przerażających historii, w których ludzie, zwłaszcza kobiety, próbując uciec przed przemocą w domu, w końcu wykorzystują swoje samochody jako wektory prześladowań i molestowania” – stwierdziła komisja sędziowska Worst in Show pod przewodnictwem Cindy Cohen, dyrektor wykonawcza. Fundacja Elektronicznej Granicy.
„Alexa i BMW – i szczerze mówiąc, wszystkie firmy samochodowe chcące przekształcić nasze samochody w urządzenia śledzące – muszą mieć pewność, że ofiary będą mogły to powstrzymać” – dodała.
Rzecznik BMW Group, Jay Hanson, powiedział, że firma zaprojektowała i zapewniła asystenta głosowego z myślą o prywatności, a klienci mają swobodę wyboru, czy chcą z niego korzystać, czy nie.
„BMW i Amazon mocno angażują się w utrzymanie zaufania klientów i ochronę ich prywatności, w tym zapewnienie im kontroli nad ich danymi” – stwierdził w czwartkowym e-mailu.
BMW pochwali się także okularami rzeczywistości rozszerzonej zaprojektowanymi przez Xreal, które mają nakładać przydatne informacje i wirtualne obiekty, które będziesz widzieć przed sobą podczas jazdy. Inny sędzia nazwał to „przepisem na rozproszoną jazdę”, który może również utorować drogę przyszłości reklamom zasłaniającym widok.
Niemiecki producent elektroniki audio Sennheiser zaprezentował czwartą generację słuchawek dousznych Momentum True Wireless, które zwykle wytrzymują dość długo. Odwrócenie uwagi pozostaje podstawową zasadą oferty BMW dla klientów.
Nieudane słuchawki
Niemiecki producent elektroniki audio Sennheiser zaprezentował czwartą generację słuchawek dousznych Momentum True Wireless, które zwykle wytrzymują dość długo.
Jednak dyrektor generalny iFixit, Kyle Wiens, twierdzi, że najnowsze słuchawki douszne za 300 dolarów to „zdrada marki”, ponieważ są zbyt jednorazowe i mają trzy oddzielne baterie, które prawdopodobnie ulegną awarii po kilku latach i nie będzie ich łatwo wymienić.
„Zacznij sprzedawać baterie i wydawać instrukcje naprawy” – napisał. „W takim razie ułatwij wymianę baterii.”
Sennheiser nie odpowiedział natychmiast na prośbę o komentarz.
Kto prosił o więcej reklam artykułów spożywczych?
Nathan Proctor, dyrektor kampanii krajowej US PIRG, grupy zajmującej się prawami konsumentów, uznał nowe reklamy wideo Instacart oparte na sztucznej inteligencji w koszykach na zakupy jako „najgorsze w pokazie”.
General Mills, Del Monte Foods i Dreyer's Grand Ice Cream należą do firm, które w nadchodzącym okresie próbnym będą wyświetlać reklamy na wózkach w sklepach na zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych należących do Good Food Holdings.
Wózek wyposażony w kamery i czujniki posiada ekran, który w czasie rzeczywistym będzie udostępniał rekomendacje na podstawie tego, co klienci umieścili w koszyku, np. reklamę lodów, jeśli klient kupi rożki.
„Wykorzystuje historyczne zachowania zakupowe, aby promować kupione wcześniej śmieciowe jedzenie” – napisał Proctor. „Sklepy spożywcze są przepełnione, a poruszanie się po promocjach jest wyczerpujące i kwestionuję racjonalność każdego, kto uważa, że powinniśmy pogorszyć sytuację”.
Instacart nie odpowiedział natychmiast na prośbę o komentarz.
Robotyczne odkurzacze i „fale makro”
Nagroda „Worst in Show” w dziedzinie cyberbezpieczeństwa trafiła do firmy Ecovacs z siedzibą w Chinach. Odkurzacze automatyczne nie są niczym nowym, ale Paul Roberts z Secure Repairs twierdzi, że nowy hack dotyczący transmisji wideo.
„Najgorszy wpływ na środowisko” wywarło jedno z kilku podłączonych do Internetu urządzeń z technologią spożywczą zaprezentowanych na targach CES 2024. Urządzenie „mikrofalowe” firmy Revolution Cooking o wartości 1800 dolarów łączy w sobie kuchenkę mikrofalową i piekarnik konwekcyjny, ale takie gadżety są zwykle krótkotrwałe i zniechęca ludzi. Według Shaniki Whitehurst z Consumer Reports chcą pozbyć się prostszych urządzeń, które już posiadają.
„Dodawanie elektroniki do doskonale działających urządzeń radykalnie zwiększa ich wpływ na środowisko, wymagając ogromnych ilości zasobów i energii” – napisała.
Revolution Cooking i Ecovacs nie odpowiedziały natychmiast na prośby o komentarz.