recenzja: Warto było czekać na pierwszy od sześciu lat film fabularny australijskiego scenarzysty i reżysera Warwicka Thorntona.
Podobnie jak wcześniej Samson i Delilah i Sweet Country, The New Boy (teraz dostępny do wypożyczenia w Neon, AroVision i innych usługach na żądanie) to prowokacyjny thriller, w którym krajobraz jest zarówno osobisty, jak i zniewalająco ludzki.
Akcja filmu rozgrywa się w latach czterdziestych XX wieku i pozornie jest luźno zainspirowana własnymi doświadczeniami Thorntona jako aborygeńskiego ucznia katolickiej szkoły z internatem w Australii Zachodniej. Film jest zapadającym w pamięć – a czasem mrocznie zabawnym – spojrzeniem na machinacje odległego klasztoru prowadzonego przez zbuntowaną zakonnicę.
Zatrzymany po bójce z władzami, dziewięcioletni aborygeński osierocony chłopiec (w imponującym debiucie Aswan Reed) zostaje przekazany pod opiekę Domowi Peterowi, siostrom Eileen (Cate Blanchett) i jego matce (Deborah). Melman) i złota rączka George (Wayne Blair).
Jednak w miarę jak „nowy chłopak” stara się dostosować do nowego otoczenia, woli spać pod łóżkiem i jest przytłoczony codziennymi czynnościami i rytuałami, staje się jasne, że siostra Eileen również coś ukrywa.
W przeciwnym razie po co miałaby udawać, że rozmawia z kimś, kogo najwyraźniej tam nie ma, i dokładać wszelkich starań, aby przekonać dostawcę, że Dom Peter nie może osobiście podpisać bardzo ważnej przesyłki – tak jak nalegali? Jest też samo pudełko, które po otwarciu okazuje się posągiem brodatego mężczyzny, który następnie stuka się w ścianę prywatnego budynku, który odwiedzają, aby rozmawiać i śpiewać. Siostra Elsene mówi, że jest „chroniona przed złem”.
Jest także pod wrażeniem uzdrawiających mocy chłopca, zwłaszcza gdy pomaga jednemu z młodych ludzi ukąszonych przez węża. „Po niepewnym początku uczy się czytać i pisać — i jego pasją jest Chrystus” — mówi innym, choć ona i George wydają się w tajemnicy poirytowani, zirytowani samą jego obecnością.
„Mam tu dobrą furtkę, chłopcze, nie wciskaj mi tego” – jego ostatnie napomnienie.
Dzięki połączeniu realizmu magicznego, ikonografii religijnej i odległej scenerii Thornton wciąga widza w swoją czasami czarującą historię poprzez potężną mieszankę często emocjonalnych obrazów oraz Nicka Cave’a i Warrena Ellisa (zabójstwo Jessego Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda). ) stopień atmosfery.
Choć na pozór jest to opowieść o dojrzewaniu i przebudzeniu religijnym, w istocie jest to rozwikłanie wiary jednej kobiety, która podejmuje coraz większe wysiłki, aby zachować swój sposób życia.
To potężne rzeczy, dostarczane ze zwykłą, prostą, ale czasem niszczycielską siłą, przez zawsze niezawodną i – w tym przypadku – czasami czarującą Blanchett.
New Boy można teraz wypożyczyć w Neon, AroVision i innych serwisach na żądanie.
„Obrońca popkultury. Pytanie o pustelnika w komedii. Alkoholista. Internetowy ewangelista”.