Eugene Hoshiko/AP
Pan Akio Toyoda, dyrektor generalny Toyota Motor Corporation, wygłasza przemówienie na podium w Tokyo Auto Salon.
Aby przyspieszyć globalny ruch w kierunku zrównoważonych samochodów, Toyota proponuje po prostu zastąpienie wewnętrznych mechanizmów pojazdów już jeżdżących po drogach czystszą technologią, taką jak ogniwa paliwowe i silniki elektryczne.
„Nie chcę zostawiać żadnego miłośnika samochodów” – powiedział w piątek dyrektor generalny Akio Toyoda, występując na scenie Tokyo Auto Salon, wydarzenia branżowego podobnego do światowych pokazów samochodowych.
Przesłanie było jasne: Toyota Motor Corp. chce, aby świat wiedział, że nie został pozostawiony w tyle w pojazdach elektrycznych, jak zauważyli niektórzy krytycy.
Największy japoński producent samochodów, stojący za luksusowymi markami hybrydowymi Lexus i Prius, podkreśla swój wpływ: dysponuje wszelkimi zasobami technologicznymi, inżynieryjnymi, finansowymi i branżowymi, które są potrzebne, aby pozostać silnym konkurentem w dziedzinie ekologicznych samochodów.
Czytaj więcej:
* Toyota prezentuje pełną gamę pojazdów elektrycznych, w tym ute
* Ostrzeżenie szefa Toyoty dla Apple: biznes samochodowy nie jest łatwy
* Akio Toyoda mówi, że Tesla zasługuje na więcej, ale Toyota jest w branży motoryzacyjnej
* Toyota zwiększa udziały w Subaru
Toyoda powiedział dziennikarzom, że upłynie dużo czasu, zanim wszystkie samochody staną się bezemisyjne, ponieważ stanowią one ułamek sprzedawanych samochodów. Powiedział, że zmiana starszych samochodów na zielone lub „konwersja” była lepszą opcją.
Toyoda, wnuk założyciela firmy i zapalony kierowca wyścigowy, również miał nadzieję obalić stereotyp, że czyste samochody nie są tak zabawne jak zwykłe samochody.
Na stoisku Toyota Gazoo Racing producent luksusowych sedanów Lexus i Camry zaprezentował film przedstawiający triumfy w rajdach światowych, a także elektryczne i wodorowe wersje Toyoty z serii AE86, w tym dla podkreślenia Toyotę Corolla Levin . To, co Toyoda nazwał strategią „konwersji”.
Przemysł motoryzacyjny przechodzi transformację z powodu rosnących obaw związanych ze zmianami klimatycznymi. Producenci samochodów są często obwiniani jako winowajcy.
Toyoda powiedział, że wysiłki przemysłu motoryzacyjnego na rzecz ochrony środowiska zaczynają być doceniane w wielu krajach, ale czuł się mniej doceniany w Japonii.
Toyota zdominowała branżę dzięki swojej technologii hybrydowej, której przykładem jest Prius, który ma silnik elektryczny i silnik benzynowy, które przełączają się tam iz powrotem, aby zapewnić najbardziej wydajną jazdę. Jest to często postrzegane jako odzwierciedlenie jej niechęci do przejścia na elektryczność.
Samochody elektryczne na baterie stanowią około 20% rynku motoryzacyjnego, pomimo szumu wokół relatywnych nowicjuszy, takich jak Tesla, a nawet Dyson. Europa wciąż wyprzedza Stany Zjednoczone i Japonię w dążeniu do elektryfikacji.
Czy więc niesprawiedliwe jest klasyfikowanie japońskich producentów samochodów jako zielonych maruderów?
Na przykład niedobór niektórych komponentów, takich jak lit, może podnieść ceny samochodów elektrycznych, a konsumenci mogą trzymać się hybryd, mówi Matthias Schmidt, starszy analityk motoryzacyjny w Schmidt Automotive Research.
„Gdyby to był rok 2025, a ja zadawałbym to samo pytanie, powiedziałbym, że japońscy producenci OEM przegapili łódź. Ale biorąc pod uwagę, że rok 2023 i Toyota zaczynają wprowadzać małe samochody elektryczne, ich czas jest prawdopodobnie zgodny z harmonogramem. ”.