Toyota ujawniła ostateczny projekt produkcyjny swojego całkowicie elektrycznego SUV-a bZ4X i – co zaskakujące – niewiele się zmieniło. Wersja koncepcyjna została zaprezentowana na targach motoryzacyjnych w Szanghaju w kwietniu tego roku.
Wygląd zewnętrzny zachował uderzające czarne nadkola przednie, które rozciągają się na osłony i spotykają się ze smukłymi reflektorami, co byłoby cechą, której wybralibyśmy nie w wersji produkcyjnej, ale z pewnością nadaje bZ4X uderzający i atrakcyjny wygląd . Charakterystyczny wygląd.
Mierząc 4690 mm długości, 1860 mm szerokości i 1650 mm wysokości, bZ4X ma mniej więcej ten sam rozmiar co RAV4 (który mierzy 4600 mm długości, 1855 mm szerokości i 1685 mm długości) i będzie wyposażony w wersje z napędem na koła i na wszystkie koła, o zasięgu 450 km.
Wersja FWD będzie wyposażona w pojedynczy silnik elektryczny o mocy 150 kW, natomiast wersja z napędem na wszystkie koła będzie miała dwa silniki o mocy 80 kW. Toyota nie mówiła jeszcze o momencie obrotowym, ale oba będą zasilane tym samym zestawem akumulatorów 71,4 kWh, który według firmy będzie miał wiodący wskaźnik utrzymania pojemności na poziomie 90 procent po 10 latach.
Czytaj więcej:
* Przyszłość niskoemisyjnej Toyoty Nowa Zelandia
* Toyota prezentuje całkowicie elektryczny SUV gotowy do produkcji
* Toyota prezentuje nową Aqua z napędem na cztery koła i dwukierunkowym ładowaniem
* Toyota znów chce współpracować z MR2
Całkowicie nowa platforma elektryczna opracowana z Subaru zawiera smukły akumulator o dużej pojemności ułożony płasko pod podłogą oraz „elektroniczną oś”, która integruje silnik, skrzynię biegów i falownik.
Wewnątrz Toyota twierdzi, że bZ4X ma „przestronną, cichą i wygodną” kabinę, która jest bardzo przestronna dzięki niestandardowej platformie elektrycznej, z 1000 mm prześwitu w tandemie, co odpowiada temu z dużego sedana segmentu D, a także klasy -wiodąca przestrzeń na nogi dla przednich i tylnych siedzeń. Wysoka akustyka i tłumienie hałasu wiatru zapewniają „spokój wyraźnej rozmowy podczas jazdy”.
Być może najbardziej interesujący jest układ kierowniczy „jednoręczny”, który łączy kierownicę w kształcie jarzma i sterowanie linkowe, bez mechanicznego połączenia między kierownicą a kołami.
Toyota twierdzi, że blokada do blokady jest ustawiona na około 150 stopni, eliminując potrzebę zmiany przyczepności podczas kierowania i „znacząco zmniejszając obciążenie kierowcy podczas zawracania, parkowania w garażu i na krętych drogach”, coś, czego Tesla nie zrobiła Niedawne wprowadzenie koła w stylu jarzma w Modelu S doprowadziło do skarg ze strony właścicieli.
Firma twierdzi, że system zapobiega niepotrzebnym wibracjom opon i przekazuje tylko „niezbędne wibracje”, takie jak informacje o drodze, a także „kontroluje ruch opon, aby zapewnić stabilność pojazdu” podczas jazdy po nierównych powierzchniach lub gdy włączony jest system wspomagania śledzenia pasa ruchu.
Podczas gdy system jest przeznaczony tylko na rynek chiński w momencie wprowadzenia na rynek, Toyota twierdzi, że od 2022 r. będzie „stabilnie dopasowywać” pojazdy na innych rynkach. Pojazdy bez sterowania linkowego są wyposażone w tradycyjną kierownicę obrotową.
bZ4X będzie również zawierał wiele oczekiwanych zaawansowanych technologicznie funkcji EV, w tym „cyfrowy klucz”, który pozwoli właścicielom odblokować i obsługiwać szereg funkcji z ich telefonów, bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania i opcjonalny dach słoneczny Toyota będzie generować energię elektryczną „odpowiadającą 1800 km przejechanej odległości” każdego roku.
bZ4X jest pierwszym z gamy Toyota bZ (Beyond Zero) EV, a Toyota New Zealand potwierdziła również, że już zaczęła planować wprowadzenie bZ4X, który ma pojawić się na rynku krajowym pod koniec 2022 roku.
„Strategia elektryfikacji Toyoty zawsze opierała się na dostarczaniu właściwego rozwiązania, we właściwym czasie, na właściwym rynku” – powiedział Neeraj Lala, dyrektor generalny Toyoty w Nowej Zelandii.
„BZ4X jest katalizatorem dla mnóstwa ekscytujących nowych, całkowicie elektrycznych produktów w ramach serii bZ w ciągu najbliższych pięciu lat. Dodanie bZ4X poszerza nasze duże portfolio pojazdów zelektryfikowanych i w znacznym stopniu przyczynia się do zmniejszenia ogólnej emisji.
Podczas gdy bZ4X będzie pierwszym dedykowanym pojazdem elektrycznym, który Toyota będzie sprzedawać w Nowej Zelandii, firma nadal jest Wielki fan samochodów hybrydowych, przy czym Lala mówi, że hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in okazały się „najlepszym niskoemisyjnym pojazdem przejściowym, aby wypełnić lukę dzięki zwiększonej dostępności i przystępności cenowej pojazdów elektrycznych z akumulatorem” oraz że w 2021 r. firma planuje dostarczyć 11 000 standardowych hybrydowych pojazdów elektrycznych pojazdów do klientów, którzy mieli „znaczący wpływ” na ślad węglowy całej naszej floty.
„Jednak popyt na pojazdy użytkowe i ciężarówki pozostaje wysoki, ponieważ alternatywy o niskiej emisji są nadal łatwo dostępne i przystępne cenowo dla małych firm” – powiedział Lala.
„Naszym zobowiązaniem jest oferowanie klientom wszystkich opcji układu napędowego, dopóki nie będą dostępne i przystępne cenowo alternatywne rozwiązania o niskiej emisji, co zajmie trochę czasu, co jest mało prawdopodobne w ramach czasowych określonych w ramach nowego programu czystych samochodów”.
Aby sprostać stałemu zapotrzebowaniu konsumentów na technologię niskoemisyjną, Toyota twierdzi, że inwestuje w technologię akumulatorów na całym świecie. Niedawno ogłoszono inwestycję w wysokości 19 miliardów dolarów w badania i rozwój akumulatorów oraz nawiązywanie partnerstw z firmami zajmującymi się zasobami technologicznymi, takimi jak Panasonic i BHP w Australii.
„Toyota będzie nadal wykorzystywać naszą globalną wiedzę i doświadczenie zgromadzone przez dwie dekady opracowywania hybrydowych pojazdów elektrycznych, aby zapewnić stałe dostawy akumulatorów, które mogą być używane na całym świecie dzięki elastycznej produkcji” – powiedział Lala.
„Ta inwestycja podkreśla nasze zaangażowanie w przekształcenie całej naszej floty w jakąś formę zelektryfikowanego układu napędowego i stanowi podstawę do wprowadzenia siedmiu nowych pojazdów BZ do 2025 roku na całym świecie”.
Lala powiedziała, że inwestycja Toyoty w przyszłe technologie akumulatorowe obejmuje również akumulatory sprzedawane przez państwo, które będą miały wyższą wydajność, mniejszy wpływ na środowisko i więcej opcji recyklingu.
Nowy bZ4X będzie dostępny w Nowej Zelandii w przyszłym roku, a więcej informacji o pojeździe będzie dostępnych w pobliżu premiery.