Toyota planuje wypuścić mały elektryczny sedan w Chinach i zwróciła się do BYD o pomoc przy akumulatorach.
Według Automotive News, który cytuje cztery osoby „zaznajomione z tą sprawą”, samochód będzie „elektrycznym świętym Graalem” Toyoty po latach eksploatacji w Chinach bez konkurencyjnego cenowo elektrycznego minivana bez uszczerbku na komforcie.
Wykorzystanie baterii przez BYD w celu uzyskania dostępu do wewnętrznej baterii Blade, która jest konstrukcją litowo-żelazowo-fosforanową (LFP), wydaje się być mniej obszerna niż baterie Toyoty.
Raport mówi, że Toyota krótko zbadała projekt baterii z BYD w 2018 roku, a inżynierowie Toyoty nazwali baterię Blade „zmieniaczem gier”, ponieważ była tańsza i oferowała wolną przestrzeń wewnętrzną. Najwyraźniej pakiet ostrzy jest o pięć do dziesięciu centymetrów cieńszy niż inne pakiety litowo-jonowe.
Czytaj więcej:
* Dlaczego akumulator do samochodu elektrycznego jest obecnie tak drogi?
* Toyota ma solidne akumulatory, które działają na drodze
* Rivian składa wniosek o IPO, prosi o wycenę prawie 80 miliardów dolarów
* Czy Nissan buduje małą, całkowicie elektryczną maszynę?
„Jest to technologia typu„ łuski, która wypadła mi z oka”, którą początkowo odrzuciliśmy, ponieważ jej konstrukcja jest zbyt prosta” — powiedziało jedno z czterech źródeł.
Akumulatory LFP mają niższą gęstość energii niż większość innych ogniw litowo-jonowych, ale są tańsze, mają dłuższą żywotność, są mniej podatne na przegrzanie i nie wykorzystują kobaltu ani niklu. Tesla używa już akumulatorów LFP w swoich Modelach 3 i Modelach Y w Chinach.
BYD oferuje również inne podejście do budowy pojazdów, które pozwala na większą elastyczność w procesie projektowania i zapewniania jakości. Niektórzy w Toyocie uważają to za skrócenie zakrętów, ale chociaż wciąż istnieją znaki zapytania dotyczące długoterminowej jakości BYD, źródła wiadomości motoryzacyjnych podają, że pojazdy BYD są dojrzałe, mimo że są znacznie tańsze niż podobne modele Toyoty.
Oprócz krótszego etapu prototypowania i umożliwienia wprowadzania zmian do dwóch lat później w procesie rozwoju (zwykle około trzech lub czterech lat), modele BYD są zazwyczaj wyposażone w nowocześniejszą technologię niż pojazdy Toyoty, często w niższej cenie.
Wszystkie cztery źródła AN uważają, że dalsze postępy w inżynierii wirtualnej, a także fakt, że BYD produkuje szeroką gamę własnych komponentów, pomogły jej zlikwidować potencjalne luki w jakości i niezawodności, które mogą wynikać ze zmian projektowych dokonywanych w ostatniej chwili.
„Wyzwaniem, przed którym stoi Toyota, jest to, czy odrzucamy podejście BYD do inżynierii jako zbyt luźne i niebezpieczne, czy też możemy się z niego uczyć” – powiedziało jedno ze źródeł.
Nie potwierdzono, czy chiński samochód elektryczny Toyota trafi na inne rynki. TBC mówi również, czy Toyota użyje akumulatora Blade firmy BYD w innych modelach elektrycznych.
Innym pojazdem elektrycznym, który wkrótce pojawi się w Chinach, jest Mitsubishi Airtrek, którego premiera zaplanowana jest na 2022 r., pod tą nazwą ozdobiono pierwszą generację Outlandera na rynku japońskim. Elektryczny crossover opracowany w ramach joint venture pomiędzy GAC i Mitsubishi Motors powraca.
Nowy Airtrek nie ma nic wspólnego z najnowszym Outlanderem, jest raczej lekko przeprojektowanym GAC Aion V, elektrycznym crossoverem zaprezentowanym w 2020 roku, wyposażonym w akumulator 70 kWh o zasięgu 520 km i około 135 kW z jednego silnika elektrycznego.
Choć może się wydawać, że łatwo wywnioskować, że gdyby został wyprodukowany w Chinach? mógł Chodź tutaj, warto pamiętać, że większość wspólnych projektów głównych producentów samochodów i ich chińskich partnerów jest przeznaczona na rynek krajowy i nigdy nie opuszcza chińskich wybrzeży.