W dużym międzynarodowym badaniu, które wykazało, że standardy nauczania obniżyły się na całym świecie – z wyjątkiem Azji – niemieccy uczniowie wypadli gorzej niż kiedykolwiek wcześniej.
W pierwszym od czasu raporcie Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA) zleconym przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) Covid-19 pandemiamiędzynarodowe średnie wyniki 15-latków w czytaniu i matematyce znacznie spadły.
Opublikowano we wtorek, raport W badaniu wzięło udział 81 krajów i wykazało, że średnie międzynarodowe wyniki z matematyki spadły o równowartość trzech czwartych roku nauki, podczas gdy wyniki z czytania spadły o równowartość pół roku, co oznacza, że uczniowie mają trudności z wykonywaniem podstawowych obliczeń lub interpretacją prostych tekstów.
Raport PISA: Niemiecka edukacja jest gorsza niż kiedykolwiek
Niepowodzenia dotyczyły krajów bogatych i biednych, dużych i małych, z niewielkim postępem, ale rezultaty były Niemcy Sytuacja była szczególnie niepokojąca, ponieważ uczniowie w Niemczech odnotowali najniższe w historii wyniki i dołączyli do swoich polskich, norweskich, holenderskich i islandzkich odpowiedników, którzy odnotowali spadek o 25 lub więcej punktów.
Z matematyki niemieccy uczniowie osiągnęli wynik 475 w porównaniu do 500 w Poprzednie badanie opublikowane w 2019 r. W czytaniu uzyskali 480 punktów, w porównaniu z 498 trzy lata temu, a nauka spadła do 492 z 503.
Ustalenia te przypominają wyniki pierwszego badania PISA z 2000 r., w którym Niemcy – największa gospodarka Europy – znalazły się poniżej średniej OECD, a także ujawniły niepokojące korelacje pomiędzy Podłoże społeczne i możliwości edukacyjne.
Jeśli chodzi o reperkusje społeczne, które uwypukliły wyniki, Doris Lowalter, dyrektor Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów, badaczka ds. edukacji na Uniwersytecie Technicznym w Monachium i przewodnicząca Rady Dyrektorów Centrum Międzynarodowych Studiów Porównawczych w Edukacji, podkreśliła: Brak wsparcia językowego Wśród niektórych grup demograficznych.
„Jeśli mamy uczniów ze środowisk migranckich, nie możemy zakładać, że kiedy przybędą do Niemiec, opanowali już język niemiecki w edukacji” – stwierdziła.
Nie tylko Niemcy: standardy światowe również spadają
Tym razem Niemcy pozostają blisko średniej OECD w zakresie matematyki i umiejętności czytania i pisania oraz nieco powyżej średniej w naukach ścisłych, ale standardy na całym świecie dramatycznie spadły.
„W porównaniu z rokiem 2018 średnie wyniki w czytaniu spadły o 10 punktów i o około 15 punktów w matematyce, co odpowiada trzem czwartym roku nauki” – podsumowano w raporcie, dodając: „Wyniki w matematyce spadły”. Trzy razy większa niż jakakolwiek poprzednia zmiana.”
„Wyniki badania PISA 2022 pokazują spadek wyników uczniów, który jest bezprecedensowy w historii PISA” – powiedziała reporterom Irene Ho, analityk ds. edukacji w OECD.
Badanie PISA przeprowadzane jest zazwyczaj co trzy lata, jednak obecna wersja została przesunięta o rok ze względu na pandemię. Chociaż OECD stwierdziła, że zakłócenia spowodowane pandemią były czynnikiem globalnych niepowodzeń, przestrzegła przed zrzucaniem wszystkiego na Covid-19.
Ustalono, że związek między zamykaniem szkół a niepowodzeniami w nauce nie jest bezpośredni, i zauważono, że w niektórych krajach, w tym w Belgii, Finlandii, Kanadzie i Francji, odnotowano już tendencję spadkową w zakresie matematyki.
Ankieta przeprowadzona wśród uczniów wykazała, że około połowa uczniów była zamknięta w szkołach na dłużej niż trzy miesiące, ale nie zawsze prowadziło to do niższych ocen. „Nie było wyraźnej różnicy” w tendencjach w zakresie wyników między krajami, w których zastosowano ograniczone blokady, w tym Islandią i Szwecją, a krajami, w których zastosowano dłuższe blokady, takimi jak Brazylia i Irlandia.
Dodała: „Na naukę w tym okresie miało wpływ wiele innych czynników, takich jak jakość nauczania na odległość i poziom wsparcia udzielanego uczniom mającym trudności”.
Wyjątek: Azja – ale jak szczęśliwi są studenci?
Kraje azjatyckie ponownie przełamały ten trend, dominując na czołowych miejscach.
Przodował Singapur, a ten wyspiarski kraj uzyskał wysokie wyniki we wszystkich trzech obszarach: matematyce, czytaniu i naukach ścisłych.
„Te ustalenia sugerują, że średnio singapurscy uczniowie osiągają lepsze wyniki od swoich rówieśników o mniej więcej trzy do pięciu lat nauki” – czytamy w raporcie, zaraz za nimi plasując się Makau, Tajwan, Hongkong, Japonia i Korea Południowa.
Jednak sukcesy w nauce niekoniecznie przekładają się na szczęście, co również zostało zbadane przez OECD po raz pierwszy, wykorzystując dziewięć aspektów życia uczniów do pomiaru dobrostanu.
Z raportu wynika, że uczniowie z Singapuru, Makau i Tajwanu, którzy osiągali najlepsze wyniki z matematyki, często zgłaszali „dużą obawę przed porażką i ograniczone uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych, takich jak sport”.
Z drugiej strony stwierdzono, że uczniowie w krajach o niższych średnich wynikach PISA, takich jak Hiszpania i Peru, mają „niższy poziom lęku” i bardziej skupiają się na sporcie.
mf/sms (AFP, AP, dpa)
Skoro tu jesteś: W każdy wtorek redaktorzy DW podsumowują, co dzieje się w niemieckiej polityce i społeczeństwie. Tutaj możesz zapisać się na cotygodniowy biuletyn e-mailowy o Berlinie.