Uczniowie w Niemczech radzą sobie gorzej niż kiedykolwiek w szkolnych testach PISA – DW – 05.12.2023

Uczniowie w Niemczech radzą sobie gorzej niż kiedykolwiek w szkolnych testach PISA – DW – 05.12.2023

W dużym międzynarodowym badaniu, które wykazało, że standardy nauczania obniżyły się na całym świecie – z wyjątkiem Azji – niemieccy uczniowie wypadli gorzej niż kiedykolwiek wcześniej.

W pierwszym od czasu raporcie Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA) zleconym przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) Covid-19 pandemiamiędzynarodowe średnie wyniki 15-latków w czytaniu i matematyce znacznie spadły.

Opublikowano we wtorek, raport W badaniu wzięło udział 81 krajów i wykazało, że średnie międzynarodowe wyniki z matematyki spadły o równowartość trzech czwartych roku nauki, podczas gdy wyniki z czytania spadły o równowartość pół roku, co oznacza, że ​​uczniowie mają trudności z wykonywaniem podstawowych obliczeń lub interpretacją prostych tekstów.

Najnowsze badanie Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA) pokazuje, że uczniowie w Niemczech radzą sobie gorzej niż kiedykolwiek wcześniejZdjęcie: Christophe Gatto/DPA/Image Alliance

Raport PISA: Niemiecka edukacja jest gorsza niż kiedykolwiek

Niepowodzenia dotyczyły krajów bogatych i biednych, dużych i małych, z niewielkim postępem, ale rezultaty były Niemcy Sytuacja była szczególnie niepokojąca, ponieważ uczniowie w Niemczech odnotowali najniższe w historii wyniki i dołączyli do swoich polskich, norweskich, holenderskich i islandzkich odpowiedników, którzy odnotowali spadek o 25 lub więcej punktów.

Z matematyki niemieccy uczniowie osiągnęli wynik 475 w porównaniu do 500 w Poprzednie badanie opublikowane w 2019 r. W czytaniu uzyskali 480 punktów, w porównaniu z 498 trzy lata temu, a nauka spadła do 492 z 503.

Ustalenia te przypominają wyniki pierwszego badania PISA z 2000 r., w którym Niemcy – największa gospodarka Europy – znalazły się poniżej średniej OECD, a także ujawniły niepokojące korelacje pomiędzy Podłoże społeczne i możliwości edukacyjne.

Jeśli chodzi o reperkusje społeczne, które uwypukliły wyniki, Doris Lowalter, dyrektor Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów, badaczka ds. edukacji na Uniwersytecie Technicznym w Monachium i przewodnicząca Rady Dyrektorów Centrum Międzynarodowych Studiów Porównawczych w Edukacji, podkreśliła: Brak wsparcia językowego Wśród niektórych grup demograficznych.

„Jeśli mamy uczniów ze środowisk migranckich, nie możemy zakładać, że kiedy przybędą do Niemiec, opanowali już język niemiecki w edukacji” – stwierdziła.

Niektórzy twierdzą, że znajomość języka niemieckiego uczniów ze środowisk imigranckich komplikuje proces uczenia się w niemieckich klasachFoto: Maja Hettig/Getty Images

Nie tylko Niemcy: standardy światowe również spadają

Tym razem Niemcy pozostają blisko średniej OECD w zakresie matematyki i umiejętności czytania i pisania oraz nieco powyżej średniej w naukach ścisłych, ale standardy na całym świecie dramatycznie spadły.

„W porównaniu z rokiem 2018 średnie wyniki w czytaniu spadły o 10 punktów i o około 15 punktów w matematyce, co odpowiada trzem czwartym roku nauki” – podsumowano w raporcie, dodając: „Wyniki w matematyce spadły”. Trzy razy większa niż jakakolwiek poprzednia zmiana.”

„Wyniki badania PISA 2022 pokazują spadek wyników uczniów, który jest bezprecedensowy w historii PISA” – powiedziała reporterom Irene Ho, analityk ds. edukacji w OECD.

Badanie PISA przeprowadzane jest zazwyczaj co trzy lata, jednak obecna wersja została przesunięta o rok ze względu na pandemię. Chociaż OECD stwierdziła, że ​​zakłócenia spowodowane pandemią były czynnikiem globalnych niepowodzeń, przestrzegła przed zrzucaniem wszystkiego na Covid-19.

Ustalono, że związek między zamykaniem szkół a niepowodzeniami w nauce nie jest bezpośredni, i zauważono, że w niektórych krajach, w tym w Belgii, Finlandii, Kanadzie i Francji, odnotowano już tendencję spadkową w zakresie matematyki.

Ankieta przeprowadzona wśród uczniów wykazała, że ​​około połowa uczniów była zamknięta w szkołach na dłużej niż trzy miesiące, ale nie zawsze prowadziło to do niższych ocen. „Nie było wyraźnej różnicy” w tendencjach w zakresie wyników między krajami, w których zastosowano ograniczone blokady, w tym Islandią i Szwecją, a krajami, w których zastosowano dłuższe blokady, takimi jak Brazylia i Irlandia.

Dodała: „Na naukę w tym okresie miało wpływ wiele innych czynników, takich jak jakość nauczania na odległość i poziom wsparcia udzielanego uczniom mającym trudności”.

Wyjątek: Azja – ale jak szczęśliwi są studenci?

Kraje azjatyckie ponownie przełamały ten trend, dominując na czołowych miejscach.

Przodował Singapur, a ten wyspiarski kraj uzyskał wysokie wyniki we wszystkich trzech obszarach: matematyce, czytaniu i naukach ścisłych.

„Te ustalenia sugerują, że średnio singapurscy uczniowie osiągają lepsze wyniki od swoich rówieśników o mniej więcej trzy do pięciu lat nauki” – czytamy w raporcie, zaraz za nimi plasując się Makau, Tajwan, Hongkong, Japonia i Korea Południowa.

Jednak sukcesy w nauce niekoniecznie przekładają się na szczęście, co również zostało zbadane przez OECD po raz pierwszy, wykorzystując dziewięć aspektów życia uczniów do pomiaru dobrostanu.

Z raportu wynika, że ​​uczniowie z Singapuru, Makau i Tajwanu, którzy osiągali najlepsze wyniki z matematyki, często zgłaszali „dużą obawę przed porażką i ograniczone uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych, takich jak sport”.

Z drugiej strony stwierdzono, że uczniowie w krajach o niższych średnich wynikach PISA, takich jak Hiszpania i Peru, mają „niższy poziom lęku” i bardziej skupiają się na sporcie.

mf/sms (AFP, AP, dpa)

Skoro tu jesteś: W każdy wtorek redaktorzy DW podsumowują, co dzieje się w niemieckiej polityce i społeczeństwie. Tutaj możesz zapisać się na cotygodniowy biuletyn e-mailowy o Berlinie.

Angela Tate

„Dożywotni biegacz. Pionier piwa. Guru micasica. Specjalny w popkulturze w ogóle”.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *