Parlament Europejski i państwa członkowskie UE osiągnęły porozumienie w sprawie zakazu sprzedaży Nowe samochody i ciężarówki benzynowe i wysokoprężne do 2035.
W czwartek wieczorem (czasu lokalnego) unijni negocjatorzy przypieczętowali pierwsze porozumienie w ramach pakietu blokowego „Dopasuj się do 55”, wprowadzonego przez Komisję w celu osiągnięcia Cele klimatyczne UE w zakresie redukcji emisji emisji gazów cieplarnianych o 55% w ciągu tej dekady.
Parlament UE powiedział, że umowa jest „wyraźnym sygnałem przed konferencją klimatyczną ONZ COP27, że UE poważnie podchodzi do przyjęcia konkretnych przepisów, aby osiągnąć bardziej ambitne cele określone w unijnym prawie klimatycznym”.
Według danych masowych transport jest jedynym sektorem, w którym emisje gazów cieplarnianych wzrosły w ciągu ostatnich trzech dekad, wzrastając o 33,5% w latach 1990-2019. Samochody osobowe są głównym zanieczyszczeniemco stanowi 61% całkowitej emisji dwutlenku węgla z transportu drogowego w Unii Europejskiej.
Czytaj więcej:
* Chiny nie odchodzą wystarczająco szybko od zanieczyszczania samochodów
* UE ujawnia nowe przepisy mające na celu przeciwdziałanie zmianom klimatu
* Francja przeciwstawia się unijnemu zakazowi samochodów spalinowych do 2035 r.
* Japonia rozważa zakaz sprzedaży samochodów spalinowych do 2035 r.
Unia Europejska chce drastycznie obniżyć emisje gazów z transportu do 2050 roku i promować samochody elektryczne, ale raport zewnętrznego audytora bloku z zeszłego roku wykazał, że w regionie brakuje odpowiednich stacji ładowania.
– pochwalił się Pascal Canvin, przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska Parlamentu Europejskiego. „Ten sektor, który obecnie odpowiada za 16% emisji w Europie, będzie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 r.”
Światowi przywódcy uzgodnili w Paryżu w 2015 r., że będą pracować nad zapobieganiem wzrostowi globalnych temperatur o więcej niż 2°C, a najlepiej o nie więcej niż 1,5°C do końca wieku. Nawet najmniej ambitni naukowcy przegapią szeroki margines, jeśli nie zostaną podjęte drastyczne kroki w celu zmniejszenia emisji.
Greenpeace powiedział, że termin na 2035 r. jest za późno, aby ograniczyć globalne ocieplenie do poziomu poniżej 1,5 stopnia Celsjusza.
Unia Europejska wkracza na malowniczą drogę, a ta droga kończy się katastrofą.Wycofanie w Europie samochodów na paliwa kopalne w 2035 r. nie jest wystarczająco szybkie: nowe samochody muszą zostać zakazane Silniki wyposażone w silniki spalinowe zostaną zakazane najpóźniej do 2028 r. Reklama jest doskonałym przykładem tego, gdzie politycy mogą rozkoszować się przekonującym nagłówkiem, który ukrywa rzeczywistość ich powtarzających się niepowodzeń w działaniu na klimat”.
Parlament UE i państwa członkowskie muszą teraz formalnie zatwierdzić porozumienie, zanim będzie ono mogło wejść w życie.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”