Uratowany od złomu: nowe życie dla ZK-BBJ, porzucony kawałek historii Air New Zealand

Uratowany od złomu: nowe życie dla ZK-BBJ, porzucony kawałek historii Air New Zealand

Dla Dario Urbani była to miłość od pierwszego wejrzenia.

Dla wielu opuszczone zwłoki długiego, porzuconego DC-3 będą tylko jedną rzeczą, rozmontowaną kawałek po kawałku i sprzedaną na złom.

Ale dla Urbaniego i jego szwajcarskiego przyjaciela i rodaka Reto Casanovy ten rozbity samolot był spełnieniem marzeń.

To była szansa, że ​​zaledwie dwa dni później zobaczył duet siedzący w hangarze na lotnisku w Kenii, ubiegający się o zniszczony samolot, i robiąc to, nieumyślnie ratując kawałek historii lotnictwa Nowej Zelandii.

Od dawna opuszczony ZK-BBJ na lotnisku w Mombasie.

Reto Casanova / Projekt Dakota

Od dawna opuszczony ZK-BBJ na lotnisku w Mombasie.

Czytaj więcej:
* Niefortunny upadek ZK-BBJ: Kawałek historii lotnictwa Nowej Zelandii pozostawiony do gnicia na lotnisku Kenny’ego
* Czy możesz sobie wyobrazić posiadanie Boeinga 707 za mniej niż 4000 dolarów? Są jednak pewne zastrzeżenia

Krótka historia ZK-BBJ

ZK-BBJ lub „BuggerBuggerJig”, jak go pieszczotliwie nazywano, był ważnym wczesnym trybem w tworzeniu pierwszej krajowej linii lotniczej w Nowej Zelandii. Przywieziony ze Stanów Zjednoczonych przez Królewskie Siły Powietrzne Nowej Zelandii, NZ3552, jak wtedy był znany, przez kilka pierwszych lat po II wojnie światowej przewoził zaopatrzenie i załogę wokół Pacyfiku.

W tamtym czasie DC-3 był jednym z najbardziej ekonomicznych samolotów na świecie, więc naturalnym wyborem dla konwersji było dołączenie do nowo utworzonej National Airlines Corporation (NAC). Po gruntownym remoncie, błyszczącej farbie i nowej nazwie „ZK-BBJ Piripiri” w 1953 roku zaczął przewozić pasażerów po całym kraju.

ZK-BBJ w Rongotai w grudniu 1962 r.

PETER LEWIS PRZEZ NEVILLE DRAKE / W ZESTAWIE

ZK-BBJ w Rongotai w grudniu 1962 r.

Przez prawie dwie dekady ZK-BBJ był prawdziwym kręgosłupem NAC, ponieważ politycy, artyści i społecznicy latają po całym kraju. Samolot był głośny, ale niezawodny, regularnie leciał na niebie nad Aotearoa.

Jim Haskell, który pracował przy operacjach NAC, opisał DC-3 jako solidny samolot.

„Bardzo niezawodny samolot, wytrzymali bardzo surową karę. Wewnętrzne drogi, które miał NAC, wznoszą się w zbocze gór… turbulencje, w które uderzasz, mogą być bardzo gwałtowne, ale zawsze wiedziałeś, że będziesz bezpieczny i zdrowy.”

ZK-BBJ jako Skyliner „Gisborne” w Auckland International w dniu 28 listopada 1967 r.

Peter Lewis / Dostarczone

ZK-BBJ jako Skyliner „Gisborne” w Auckland International w dniu 28 listopada 1967 r.

Kiedy model nie był już faworyzowany ze względu na bardziej ekonomiczne samoloty, ZK-BBJ rozpoczął nowe życie w 1970 roku w rolnictwie, najpierw transportując dziczyznę przez cały kraj dla Luggate Game Packers i myśliwego alpejskiego Sir Tima Wallace’a, a następnie dla firmy zajmującej się górną produkcją odzieży lotniczej Fieldair …

Samolot był używany i nieczynny przez prawie 20 lat, zanim ostatecznie stał się samolotem „czystym cargo” firmy Fieldair Freight.

ZK-BBJ w dniu 26 lutego 1987 roku dla Fieldair Freight.

Benjamin Paul Jeffrey

ZK-BBJ w dniu 26 lutego 1987 roku dla Fieldair Freight.

Na początku lat 90. został kupiony przez kiwińskiego biznesmena Davida Morrisa, który właśnie wygrał kontrakt cateringowy z ONZ na wyżywienie żołnierzy, a 21 kwietnia 1993 r. ZK-BBJ po raz ostatni opuścił niebo Nowej Zelandii. Był używany do transportu żywności i personelu ONZ, najpierw po ogarniętej wojną Kambodży, potem w Somalii i Kenii. Ale wydarzenia przybrały tragiczny obrót, gdy Syn Maurice’a został zabity pierwszy, a sam Maurice zginął w 1995 roku. Od tego czasu samolot powoli rozkłada się na lotnisku w Mombasie. Zapomniane i niekochane.

To było dwa tygodnie temu.

W listopadzie Kenya Airports Authority (KAA) ogłosił aukcję Spośród 73 samolotów porzuconych w całym kraju wśród list różnych samolotów znajdowały się: „DC3; ZK-BBJ – Maurice Katring – 38 250,00 Kennedy Schilling (343,68 USD)”.

W samolocie nie było nic wartościowego, stąd niewielka cena, a ona czekała na anulowanie. Ale niedaleko dwaj mężczyźni ze Szwajcarii planowali po cichu ocalić ZK-BBJ, aby dać nowe życie samolotowi, który nie umrze.

Praca nad transferem ZK-BBJ z lotniska Mombasa.

Reto Casanova / Projekt Dakota

Praca nad transferem ZK-BBJ z lotniska Mombasa.

Szwajcarski duet na ratunek

Dario Urbani i Reto Casanova mają ze sobą wiele wspólnego. Obaj pochodzą z tego samego miasta w Szwajcarii, Bazylei, obaj są emigrantami w Kenii i obaj mają pasję do lotnictwa.

Casanova przybył do Mombasy w 2003 roku. Kupił działkę na przedmieściach Chanzo, 14 kilometrów na północ od miasta, co odniosło sukces. gokart . praca. To właśnie tam „kiedyś w 2007 lub 2008 roku” poznał Urbaniego, który przyjechał do Kenii pracować w turystyce. Duet szybko zaprzyjaźnił się z miłością do samolotów, więc kiedy aukcja została ogłoszona przez KAA, okazały się zbyt nieodparte, by je zignorować.

ZK-BBJ jest transportowany ciężarówką na lotnisku Mombasa.

Reto Casanova / Projekt Dakota

ZK-BBJ jest transportowany ciężarówką na lotnisku Mombasa.

„Reto przeczytał artykuł w lokalnej gazecie, w którym KAA zaprosiło ludzi do udziału w aukcji 73 samolotów w różnych lokalizacjach, z czego sześć na międzynarodowym lotnisku HKMO Moi w Mombasie” – powiedział Urbani. Wśród sześciu samolotów znalazły się PA-23, dwa LET410, Highlander, Boeing 707-321 i ZK-BBJ. Zapytał mnie, czy jestem zainteresowany projektem i chciałbym dołączyć do niego, aby zobaczyć stan DC-3.

Nic dziwnego, że stan samolotu był „niezbyt dobry”.

Jak wyglądają porzucone samoloty po prawie 30 latach deszczu? „Ale kadłub, skrzydła, a nawet wnętrze nie wykazywały śladów wandalizmu ani rdzy, więc zdecydowaliśmy, że warto je uratować na złom” – powiedział Urbani.

DC-3 zawsze był jednym z moich ulubionych samolotów, wnosząc duży wkład w historię lotnictwa. Latałem na DC-3 w latach 80. i było to wspaniałe doświadczenie. Teraz posiadanie jednego jest jedyne w swoim rodzaju, a Reto od samego początku miał jasny plan, jak go ożywić”.

Sama aukcja była bardzo drobną sprawą. Było tam jeszcze pięć innych, ZK-BBJ był ostatnim na liście i nikt inny nie licytował go. Duet dostał go za „niewiarygodną cenę” – 300 USD lub około 445 NZ.

Największy koszt przyniósł jej przeprowadzka.

Elisa (główny mechanik), Dario i Rito.

Dario Arbani

Elisa (główny mechanik), Dario i Rito.

„Przelewu dokonali moi przyjaciele, firma o nazwie Transeast. Zapłacimy około 3000 dolarów za dwa dni użytkowania szerokich ładowarek i wciągarki”.

Projekt Dakota

Nie wszystko poszło gładko.

Pomimo dwóch przeszkód w demontażu samolotu, ZK-BBJ rozpoczął kolejną podróż, tym razem na tyle ciężarówki, przez ulice Mombasy, ku zdumieniu mieszkańców.

Urbani powiedział, że prace restauracyjne już się rozpoczęły, a duet dokumentuje je na swojej grupie na Facebooku Projekt Dakota. Uważa, że ​​przed nami jeszcze cztery dobre miesiące ciężkiej pracy.

„Zostanie przekształcony w bar / restaurację, którą publiczność będzie mogła wynająć. Komentarze, które otrzymaliśmy do tej pory, są niesamowite i jesteśmy pewni, że ZK-BBJ ma przed sobą długie życie.”

W ten sposób samolot zapisuje kolejny rozdział w swojej historii, taki, w którym mógł zobaczyć, jak dobiega setnej rocznicy. Od wysokości lotu Aotearoa, po niskie porzucenia, pojawił się fragment historii lotnictwa Nowej Zelandii, mając nadzieję, że zainspiruje następne pokolenie entuzjastów samolotów w odległym kraju.

ZK-BBJ w nowym domu gokarta Mombasa.

Reto Casanova / Projekt Dakota

ZK-BBJ w nowym domu gokarta Mombasa.

Pat Stephenson

„Obrońca popkultury. Pytanie o pustelnika w komedii. Alkoholista. Internetowy ewangelista”.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *