W Polsce rozpoczęły się już prace prawne nad wdrożeniem unijnej ustawy o usługach cyfrowych.
19 października 2022 r. uchwalono ustawę o usługach cyfrowych, jedną z najważniejszych ustaw internetowych ostatnich dwóch dekad. DSA weszła w życie 16 listopada 2022 r. Większość jej postanowień wejdzie w życie 17 lutego 2024 r. (art. 93 ust. 2). Aby TSA mogła zostać wdrożona, kraje UE muszą uchwalić przepisy określające kompetencje organów pełniących rolę koordynatorów usług cyfrowych odpowiedzialnych za nadzór nad wdrażaniem TSA (art. 49).
Usługi elektroniczne – aktualny stan prawny w Polsce
Obecnie w Polsce działalność w Internecie reguluje przede wszystkim ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, która implementuje dyrektywę 2000/31/WE o handlu elektronicznym, z dwoma wyjątkami, opisanymi poniżej.
Po pierwsze, dyrektywa 2000/31/WE w sprawie umów zawieranych przez internet jest implementowana odrębnie do prawa cywilnego.
Po drugie, niektóre przepisy rozporządzenia 2002/58/WE (dyrektywa o e-prywatności) zostały przyjęte odrębnie w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną, w szczególności ograniczenia instalacji plików cookies (art. 6) oraz zakaz spamowania (art. 10) .
Tym, co wyróżnia Polskę na tle innych krajów, jest brak w obowiązującym ustawodawstwie regulatora odpowiedzialnego za nadzór nad przestrzeganiem prawa w zakresie świadczenia usług drogą elektroniczną. Ma się to zmienić po wejściu w życie ustawy o usługach cyfrowych.
Wdrożenie ustawy o usługach cyfrowych – planowane działania
Zgodnie z ustawą o usługach cyfrowych strukturalnie możliwe jest pełnienie funkcji Koordynatora Usług Cyfrowych przez kilka organów, dzieląc między sobą zadania, jednak w każdym przypadku do działania musi być powołany jeden organ. Usługi cyfrowe (art. 49 ust. 2). W praktyce może dojść do powołania nowej organizacji lub rozszerzenia uprawnień organizacji już istniejących.
W październiku 2022 r. odbyło się spotkanie przedstawicieli branży internetowej z polskim rządem. Na spotkaniu polski rząd poruszył dwie ważne kwestie:
1) Kompetencje organu pełniącego funkcję koordynatora określa odrębna ustawa,
2) polski rząd raczej wybierze model rozszerzający dotychczasowe uprawnienia istniejącego systemu niż tworzenie nowego systemu,
3) Nie zostało jeszcze rozstrzygnięte, która z istniejących organizacji będzie pełnić rolę koordynatora usług cyfrowych. Rozważane jest powierzenie tych funkcji Urzędowi Komunikacji Elektronicznej lub Urzędowi ds. Nieuczciwej Konkurencji.
Propozycja określająca kompetencje polskiej organizacji pełniącej funkcję koordynatora usług cyfrowych ma zostać przedstawiona na początku 2023 roku.