Duże firmy technologiczne zmieniają zasady swojego ekosystemu w odpowiedzi na unijną ustawę o rynkach cyfrowych (DMA). Teraz na przykład Google rozpoczął wdrażanie w UE nowego ustawienia Pixel Launcher, umożliwiającego użytkownikom zmianę domyślnej wyszukiwarki.
Na tę informację jako pierwszy zwrócił uwagę znany badacz aplikacji Mishal Rahman (via Moja inteligentna cena), który uzyskał od użytkownika odpowiednie zrzuty ekranu. To nowe ustawienie udostępnia użytkownikom listę dostępnych wyszukiwarek do wyboru.
W programie Pixel Launcher rozpoczęto wdrażanie nowej strony ustawień wyszukiwarki, która umożliwia zmianę dostawcy wyszukiwania używanego w pasku wyszukiwania na ekranie głównym.
Jeden z użytkowników powiedział mi, że otrzymał powiadomienie z aplikacji Search Engine Selector o konieczności wybrania wyszukiwarki. pic.twitter.com/mypwdOQWrE
– Mishaal Rahman (@MishaalRahman) 15 marca 2024 r
Pokazuje opcje takie jak DuckDuckGo i Ecosia obok istniejącej wyszukiwarki Google. Ponadto ikona paska wyszukiwania na ekranie głównym zmienia się w zależności od wybranej wyszukiwarki.
Użytkownicy mogą łatwo zmienić domyślną wyszukiwarkę w Pixel Launcher, uzyskując dostęp do ustawień aplikacji. Następnie po prostu:
- Kliknij Ustawienia wyszukiwania na ekranie głównym
- Wybierz wyszukiwarkę
- Wybierz jedną z dostępnych opcji
Na razie to ustawienie jest dostępne tylko w Europie i nie ma jeszcze informacji, czy zostanie rozszerzone na inne rynki.
Od czasu wejścia w życie DMA Google nie jest jedyną dużą firmą technologiczną, która dostosowuje swoją działalność w Europie. Apple wprowadziło również znaczące zmiany w swoim ekosystemie z myślą o użytkownikach z UE. Wraz z wydaniem iOS 17.4 użytkownicy w UE mają teraz możliwość korzystania z innych sklepów z aplikacjami i ustawiania domyślnych przeglądarek.
Ponadto Meta musiała zmodyfikować niektóre swoje zasady, takie jak oferowanie płatnych subskrypcji na Facebooku, dając użytkownikom możliwość korzystania z usług bez reklam. Jej aplikacja do przesyłania wiadomości WhatsApp również przygotowuje się do wprowadzenia zmian, takich jak umożliwienie komunikacji między platformami w Europie.
Celem unijnego DMA jest wyrównanie cyfrowych warunków działania, dzięki czemu będą one bardziej sprawiedliwe dla wszystkich zaangażowanych stron. Jego celem są duże platformy wyznaczone jako „strażnicy” kontrolujący dostęp do usług online. Wymienieni strażnicy to Apple, Google, Microsoft, Meta, TikTok firmy Bytedance i Amazon. Giganci technologiczni muszą przestrzegać nowych zasad, aby zapewnić uczciwą konkurencję i zaoferować użytkownikom większy wybór.