Seria awarii wału korbowego w Sandown w zeszłym miesiącu zmusiła Forda do szybkiego działania w celu zdiagnozowania przyczyny problemu i wdrożenia rozwiązania przed wielkim wyścigiem.
Spowodowało to, że Ford otrzymał nowy zestaw 10 wałów korbowych z programu GT3.
Siedem silników wyposażonych w nowe części przybyło na tor dziś rano, a reszta ma przybyć po południu.
„Dotarcie tutaj było prawdziwą harówką” – powiedział Speedcafe Brendan McGinniskin, szef inżynierii ds. sportów motorowych w Ford Australia.
„Pomiędzy Dick Johnson Racing i Ford Performance USA to był dosłownie cud, że udało nam się ich wszystkich przybyć, zwłaszcza przed wydarzeniem”.
Sygnał alarmowy podniósł się, gdy Richie Stanway z Grove Racing poniósł pierwszą porażkę w wyścigu w Sandown z niedawno przebudowanym silnikiem.
Dwie kolejne awarie wału korbowego miały miejsce w Dick Johnson Racing i Walkinshaw Andretti United Mustang podczas poniedziałkowego dnia po Sandown.
„Z całej naszej pracy wynika, że jest to kwestia jakości prezentacji” – stwierdził McGinniskin wśród różnych teorii na temat pierwotnej przyczyny niepowodzenia.
„Przeprowadziliśmy szereg analiz tego, co zmieniło się od zeszłego roku do tego roku i wydaje się, że chodzi o jakość programu.
„Mieliśmy pewne teorie na temat elementów bezwładności, które zamieniliśmy z 23. na 24. Wykonaliśmy tę pracę i nie wydaje się, aby miało to jakikolwiek wpływ.
„Stopniowo skreślaliśmy różne rzeczy z listy i wyglądało na to, że jakość produktów Callies (dostawcy) z biegiem czasu uległa pogorszeniu i wydawało się, że właśnie z tym mamy do czynienia”.
W silniku Forda zastosowano mniejszy stabilizator harmonicznych na rok 2024 w ramach zmian dostosowanych do momentu bezwładności Chevroleta.
Próba ustalenia, czy przyczyną problemu był stabilizator, polegała na tym, że Cam Waters jeździł zapasowym Mustangiem Tickford Racing po torze wyścigowym na torze Young Yangs Proving Grounds.
Test Watersa został również powtórzony na torze Queensland Raceway, gdzie Anton De Pasquale, Will Davison i Aaron Love ścigali się dla Mustang Blanchard Racing.
Wał korbowy GT3 przejechał ponad 1000 km podczas testów na torze Queensland Raceway.
„Testowaliśmy w You Yangs na korbie Callies, przeszliśmy przez 23–24 i proponowany wyważacz jest teraz zamontowany w silniku” – powiedział McGinniskin.
„Nie było nic szczególnego, co wskazywałoby na to, że to, co zrobiliśmy pomiędzy zeszłym rokiem a tym rokiem, było złotym środkiem lub momentem eureki, o ile to było rozwiązanie.
„Wydaje się, że zmiany, które wprowadziliśmy w czasie recesji ze względu na parytet, nie miały praktycznie żadnego wpływu na niepowodzenia, które zaobserwowaliśmy”.
Przyjmuje się, że korby dostarczane przez Callies są produkowane w Chinach, podczas gdy jednostki GT3 są teoretycznie wykonane z tego samego materiału, ale pochodzą z odlewni Forda w Meksyku.
Uzyskanie wystarczającej ilości korby GT3 okazało się nie lada wyzwaniem. Zostały sprowadzone z USA i Wielkiej Brytanii przez Japonię, gdzie należało je wyważyć, aby pasowały do silnika Supercars.
„Początkowo myśleliśmy, że będziemy mieli tylko trzy, dlatego doniesiono, że może tylko nieliczni je otrzymają i kto je dostanie, było to trochę kontrowersyjne” – powiedział.
„Faceci z Ford Performance w USA byli w stanie dokonać cudów, zamówić niektóre usługi i odebrać kilka, które były przeznaczone dla silników GT3.
„Sprowadzono je z powrotem do Japonii i wybrano tak, aby pasowały do naszej gamy silników”.
McGinniskin ujawnił również, że przed Sandown podjęto działania mające na celu przejście na wał korbowy GT3 na rok 2025 w związku z awarią korby w samochodach WAU podczas dni jazdy po zawodach w Perth i Sydney.
„Kiedy na początku roku napotkaliśmy problem, zaczęliśmy badać możliwość przeniesienia go do roku 25” – powiedział.
„Czas realizacji zamówienia był znacznie dłuższy ze względu na konieczność zapewnienia, że produkt zostanie wykonany zgodnie z naszymi specyfikacjami.
„To nie była tylko kwestia rzucenia korby i wzięcia udziału w wyścigach, przechodziliśmy przez proces dostosowywania go do naszego pakietu i oczywiście pakiet GT3 jest trochę inny.
„To było coś w stylu: «Spójrzmy na to w kontekście roku 2025». Tak się złożyło, że niepowodzenia w Sandown przyspieszyły realizację planu i oto jesteśmy.
„Dożywotni biegacz. Pionier piwa. Guru micasica. Specjalny w popkulturze w ogóle”.