Minęło prawie 13 lat od niszczycielskiego trzęsienia ziemi, które miało miejsce 22 lutego 2011 r., które zniszczyło 70 procent CBD w Ōtautahi Christchurch.
Chociaż odbudowa była powolnym i często trudnym procesem pozwalającym na spotkanie wizji z rzeczywistością, jest też wiele powodów do świętowania w mieście, które wykorzystuje okazję, poprzez sztukę i projektowanie, do przekształcenia go w miejsce dla wszystkich.
Lokalni hapū Ngai Tuahurire z Ngāi Tahu podjęli równoległą podróż, aby uczynić swoją historię, pochodzenie i tożsamość bardziej widocznymi, pracując jako partnerzy w ogólnym przeprojektowaniu przestrzeni miejskich miasta z myślą o sztuce publicznej i projektowaniu ze względu na ich wartości. Ich obecność jest obecnie widoczna w całej Konwencji o różnorodności biologicznej.
Trzęsienia ziemi wzmocniły także popularne ruchy urbanistyczne, artystyczne i ekologiczne, których wpływ trwa nadal.
Tymczasem główne instytucje kulturalne miasta świętują obecnie swoje wzajemne powiązania i odnowę w ramach programu Toi Ōtautahi na Rok Sztuki 2023. Należą do nich odrestaurowane 140-letnie historyczne centrum sztuki Te Matateki Toi Ora, które zostało otwarte w Październik Altura – sala gimnastyczna dla cyrku i „wielogatunkowych alternatywnych sztuk performatywnych” – a we wrześniu Te Were Tapiri, przestrzeń prowadzona przez artystów maoryskich dla artystów maoryskich.
Kontynuowane są także prace nad utworzeniem dzielnicy sztuk performatywnych, co jest kluczowym projektem centralnego planu naprawczego w Christchurch. Obecnie obejmuje Royal Isaac Theatre i The Piano, nowy obiekt muzyczny otwarty w 2016 roku.
W przyszłym roku zostanie tam otwarty długo oczekiwany, nowy, trzypiętrowy budynek The Court Theatre, który reklamuje się jako największy nowozelandzki zespół teatralny. Plany zagospodarowania tego terenu były przedmiotem gorącej dyskusji i w tym roku rada miasta rozpatrywała wnioski o zagospodarowanie pozostałej na nim wolnej powierzchni. Istnieją również plany obiektu dla Christchurch School of Music.
Kultura 101 Rozmawiał z panelem ds. odnowy kulturalnej CBD. Michael Bell jest dyrektorem i założycielem Little Andromeda Theatre, dużej niezależnej przestrzeni, która obecnie działa na Oxford Terrace, ale pierwotnie była przeznaczona na obszar sztuk performatywnych. Mała Andromeda otrzymała niedawno dofinansowanie z Funduszu Odnowy Sektora Kultury Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa.
Steve Walker jest dyrektorem wykonawczym Światowego Festiwalu w Christchurch, a wcześniej był dyrektorem generalnym Christchurch Arts Festival w czasie trzęsień ziemi w Canterbury. Była dyrektorem programowym na festiwalu sztuki w Auckland i spędziła sześć lat w Australii, pracując przy festiwalach w Sydney i Adelajdzie, a także pracując jako dyrektor wykonawczy w Performance Space w Sydney.
Kerry Garden (Ngāi Tahu, Rangitane) jest głównym doradcą ds. sztuki w Radzie Miejskiej Christchurch i kieruje małym zespołem odpowiedzialnym za realizację Toi Ōtautahi, miejskiej strategii artystycznej, oraz przewodniczy Paemanu, funduszowi współczesnych sztuk wizualnych Ngāi Tahu.
„Ekspert Internetu. Introwertyk. Uzależniony od ulicy. Ewangelista kawy. Pisarz. Myśliciel. Miłośnicy skrajnej śpiączki. Wykładowca”.