Minęło prawie 13 lat od niszczycielskiego trzęsienia ziemi, które miało miejsce 22 lutego 2011 r., które zniszczyło 70 procent CBD w Ōtautahi Christchurch.
Chociaż odbudowa była powolnym i często trudnym procesem pozwalającym na spotkanie wizji z rzeczywistością, jest też wiele powodów do świętowania w mieście, które wykorzystuje okazję, poprzez sztukę i projektowanie, do przekształcenia go w miejsce dla wszystkich.
Lokalni hapū Ngai Tuahurire z Ngāi Tahu podjęli równoległą podróż, aby uczynić swoją historię, pochodzenie i tożsamość bardziej widocznymi, pracując jako partnerzy w ogólnym przeprojektowaniu przestrzeni miejskich miasta z myślą o sztuce publicznej i projektowaniu ze względu na ich wartości. Ich obecność jest obecnie widoczna w całej Konwencji o różnorodności biologicznej.
Trzęsienia ziemi wzmocniły także popularne ruchy urbanistyczne, artystyczne i ekologiczne, których wpływ trwa nadal.
Tymczasem główne instytucje kulturalne miasta świętują obecnie swoje wzajemne powiązania i odnowę w ramach programu Toi Ōtautahi na Rok Sztuki 2023. Należą do nich odrestaurowane 140-letnie historyczne centrum sztuki Te Matateki Toi Ora, które zostało otwarte w Październik Altura – sala gimnastyczna dla cyrku i „wielogatunkowych alternatywnych sztuk performatywnych” – a we wrześniu Te Were Tapiri, przestrzeń prowadzona przez artystów maoryskich dla artystów maoryskich.
Kontynuowane są także prace nad utworzeniem dzielnicy sztuk performatywnych, co jest kluczowym projektem centralnego planu naprawczego w Christchurch. Obecnie obejmuje Royal Isaac Theatre i The Piano, nowy obiekt muzyczny otwarty w 2016 roku.
W przyszłym roku zostanie tam otwarty długo oczekiwany, nowy, trzypiętrowy budynek The Court Theatre, który reklamuje się jako największy nowozelandzki zespół teatralny. Plany zagospodarowania tego terenu były przedmiotem gorącej dyskusji i w tym roku rada miasta rozpatrywała wnioski o zagospodarowanie pozostałej na nim wolnej powierzchni. Istnieją również plany obiektu dla Christchurch School of Music.
Kultura 101 Rozmawiał z panelem ds. odnowy kulturalnej CBD. Michael Bell jest dyrektorem i założycielem Little Andromeda Theatre, dużej niezależnej przestrzeni, która obecnie działa na Oxford Terrace, ale pierwotnie była przeznaczona na obszar sztuk performatywnych. Mała Andromeda otrzymała niedawno dofinansowanie z Funduszu Odnowy Sektora Kultury Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa.
Steve Walker jest dyrektorem wykonawczym Światowego Festiwalu w Christchurch, a wcześniej był dyrektorem generalnym Christchurch Arts Festival w czasie trzęsień ziemi w Canterbury. Była dyrektorem programowym na festiwalu sztuki w Auckland i spędziła sześć lat w Australii, pracując przy festiwalach w Sydney i Adelajdzie, a także pracując jako dyrektor wykonawczy w Performance Space w Sydney.
Kerry Garden (Ngāi Tahu, Rangitane) jest głównym doradcą ds. sztuki w Radzie Miejskiej Christchurch i kieruje małym zespołem odpowiedzialnym za realizację Toi Ōtautahi, miejskiej strategii artystycznej, oraz przewodniczy Paemanu, funduszowi współczesnych sztuk wizualnych Ngāi Tahu.