Dyrektor naczelny Wizz Air Holdings, József Varádi, powiedział polskim mediom, że gdyby był dyrektorem generalnym Polskich Linii Lotniczych LOT (LO, Warszawa Chopin), skupiłby się na outsourcingu usług dowozowych na krótkich dystansach do Wizz Air (W6, Budapeszt). Tylko w operacjach na duże odległości.
„Będzie to trudne do wdrożenia, ale wierzę, że wynikająca z tego synergia przyniesie korzyści obu stronom. Żaden przewoźnik oferujący pełen zakres usług na świecie nie zarabia na lotach krótkodystansowych, a my wiemy, jak to zrobić” – powiedział Varadi. To jest jego „osobista opinia”.
The możliwości lotu ch Jak wynika z modułu, Polska jest jednym z kluczowych rynków dla notowanych na giełdzie w Londynie przewoźników LCC z siedzibą na Węgrzech, odpowiadających za 9,7% całkowitej tygodniowej rozkładowej przepustowości (w tym oddziały grupy Wizz Air UK i Wizz Air Abu Dhabi poza UE). Jedynymi głównymi rynkami dla grupy są Włochy i Wielka Brytania. Wizz Air ma 21,7% udziału w rynku rozkładowych lotów z Polski, za Ryanairem i LOT-em. Posiada pięć baz na terenie kraju: Warszawa Chopina, Kraków Jan Paweł II International, Katowice, Gdańsk i Wrocław. W Warszawie Chopin, głównym węźle przesiadkowym LOT-u, Wizz Air ma 22,0% udziału w rynku pod względem przepustowości.
Dane OAG Traffic Analyzer pokazują, że główne trasy Wizz Air z Polski do Londynu Luton, Warszawy Chopina, Gdańska i Katowic przewiozą ponad 209 000 pasażerów, z czego ponad 130 000 pasażerów przewiezie w każdą stronę ponad 122 000 pasażerów w 2023 r. Do i z Polski w zeszłym roku. Z kolei LOT do swojego kraju przewiózł 9,9 mln pasażerów, a najbardziej ruchliwe trasy to Warszawa – Wrocław, Szczecin Goleniów i Londyn Heathrow (ponad 80 000 pasażerów w jedną stronę).
LOT posiada własną rozbudowaną sieć połączeń dowozowych złożoną z pięciu samolotów E170, piętnastu E175, ośmiu E190 i piętnastu E195, a także sześciu B737-800 i jedenastu B737-8 (w planach dodanie co najmniej jedenastu kolejnych B737-8). 2025) pomysł współpracy z Wizz Air nie jest nowy. W 2015 roku LOT pod przewodnictwem ówczesnego prezesa Sebastiana Migosza prowadził rozmowy z Indigo Partners na temat sprzedaży mniejszościowego pakietu udziałów w polskim przewoźniku flagowym będącym w całości własnością państwa, co otworzyłoby także drzwi do potencjalnej transakcji paszowej. Transakcję zablokowano ze względów politycznych, a LOT stał się własnością państwa.
Indigo Partners jest największym akcjonariuszem Wizz Air Holdings z 23,9% udziałów.