Zakrojona na szeroką skalę operacja prowadzona przez Inspekcję Pracy ujawniła 85 firm w całym Auckland, które naruszyły standardy zatrudnienia podczas walki z wyzyskiem migrantów.
Trzydniowa operacja, przeprowadzona we współpracy z Departamentem ds. Zgodności z Przepisami Imigracyjnymi i Dochodzeniami, była następstwem formalnych skarg na firmy zajmujące się handlem detalicznym i hotelarstwem.
Choć nadal trwa dochodzenie mające na celu sprawdzenie, czy którakolwiek ze spółek nie stosowała praktyk wyzysku, operacja ujawniła szereg naruszeń prawa pracy, do których zaliczają się: płacenie pracownikom kwoty niższej niż płaca minimalna, brak umów o pracę dla pracowników oraz nieodpowiednie lub niezastosowanie się do prowadzić zapisy. Wstrzymywanie urlopów i świadczeń pracowniczych, łamanie warunków wizowych i żądanie pieniędzy od pracowników.
Simon Humphreys, dyrektor ds. zgodności i egzekwowania przepisów, powiedział: „Bardzo poważnie podchodzimy do wykorzystywania migrantów. Ta operacja jest konkretnym przykładem zaangażowania w ściganie rzekomych naruszeń minimalnych standardów zatrudnienia i praktyk wyzysku.
Celem, powiedział, jest edukacja tam, gdzie to możliwe, ale także pociągnięcie do odpowiedzialności pracodawców, którzy celowo wykorzystują imigrantów.
„Naszym celem było zapewnienie, że pracodawcy przestrzegają minimalnych standardów zatrudnienia poprzez płacenie odpowiedniej płacy minimalnej, wynagrodzenia urlopowego, uprawnień urlopowych i utrzymywanie odpowiednich praktyk w zakresie prowadzenia dokumentacji” – powiedział Humphreys.
Proces zapewniania zgodności stanowi część szerszej krajowej strategii Inspekcji Pracy mającej na celu przyjęcie „stopniowego i proporcjonalnego” podejścia do uzyskania zgodności przy użyciu „zakresu” interwencji, w tym proaktywnej edukacji i podejść zorientowanych na informacje.
„Podniesie to wiedzę przedsiębiorstw działających w sektorach handlu detalicznego i hotelarstwa na temat prawidłowego stosowania prawa pracy, dostępu do pomocy w przypadku pojawienia się problemów, a także poprawi zgodność i świadomość Inspekcji Pracy” – powiedział Humphreys.
„Stwierdzono, że niektóre firmy nie przestrzegają przepisów w związku z naruszeniami niższego szczebla, takimi jak nieprawidłowe prowadzenie dokumentacji. Zachęcające jest to, że firmy te współpracują obecnie z Inspekcją Pracy, aby zapewnić lepsze praktyki rekrutacyjne.
„Jednak zdarzały się również inne przypadki, w których z rozczarowaniem stwierdziliśmy poważne naruszenia minimalnych standardów zatrudnienia” – powiedział Simon Humphreys.
Humphries powiedział, że wobec firm zostaną podjęte działania egzekucyjne, w przypadku których wykryte zostaną przypadki „celowego nieprzestrzegania przepisów i praktyk wyzysku”.
„Na tym etapie spodziewamy się wydać od 12 do 15 zawiadomień o naruszeniu, co może skutkować umieszczeniem niektórych zatwierdzonych pracodawców na liście zawieszonych”.
rewizja: We wcześniejszej wersji tej historii stwierdzono, że w wielu firmach w Auckland odkryto wykorzystywanie imigrantów. Chociaż obecnie badane są praktyki wyzysku, nie stwierdzono dotychczas żadnej działalności biznesowej, która naruszałaby te zasady. Zmieniono o 13:37 w dniu 14 listopada 2023 r.