Linie Air New Zealand współpracują z ekspertami Boeinga przy naprawie uszkodzeń jednego ze swoich Boeingów 787 Dreamliner i nadal nie są pewne, jak długo samolot będzie nieczynny.
the
Uszkodzenie tylnego kadłuba zostało spowodowane przez ciężarówkę serwisową na lotnisku w Auckland, gdy samolot był zaparkowany w celu naprawy „przy użyciu standardowych protokołów”.
Kadłuby Dreamlinerów wykonane są z włókna węglowego, które jest sztywniejsze niż aluminium stosowane w starszych samolotach, ale może być trudniejsze w naprawie.
Choć linia lotnicza nie podała szczegółów uszkodzeń, fan samolotu w mediach społecznościowych opisał uszkodzenie jako „dziurę” w kadłubie o średnicy 35 cm. Samolot, prawdopodobnie należący do linii NZ-ZKE, został dostarczony liniom Air New Zealand w 2016 roku i należy do 14 Dreamlinerów tej floty.
Rzeczniczka Air New Zealand stwierdziła, że wpływ zmian na pasażerów został zminimalizowany poprzez rozpowszechnienie zmian w całej sieci.
„Zespół obecnie ciężko pracuje za kulisami, aby zrozumieć, jak długo samolot będzie nieczynny i co możemy zrobić, aby zminimalizować wpływ na naszych klientów. Obejmuje to ustalenie, gdzie możemy skonsolidować loty i przenieść klientów na następny dostępny lot usługi.
Pod koniec ubiegłego tygodnia międzynarodowy rozkład lotów został zmieniony na 8 września, a linia lotnicza przeprosiła pasażerów, których to dotyczy.
„Wdrożyliśmy zmiany w całej sieci, aby zmniejszyć wpływ na dowolną trasę, jednocześnie wykorzystując elastyczność operacyjną czasu wolnego samolotu uwzględnionego w naszych rozkładach”.
reklama
Decyzja została podjęta w związku z przygotowaniami linii lotniczej do większej liczby lotów międzynarodowych rozpoczynających się w październiku i borykaniem się z ciągłymi problemami z Pratt & Whitney dotyczącymi niektórych samolotów Airbus A321 na trasach krajowych i na krótkich trasach.
Hiszpańska wypożyczalnia Wamos obsługuje trasę Auckland-Perth do końca października. Linie Air New Zealand zostały wyczarterowane, aby zapewnić im większą swobodę w przypadkach takich jak uszkodzenie Dreamlinera ponad tydzień temu.
Dyrektor naczelny Air New Zealand Greg Foran powiedział w zeszłym tygodniu, że incydent był frustrujący, ale harmonogram został opracowany tak, aby na to pozwolić.
Ponad połowa samolotów Dreamlinera jest wykonana z materiałów kompozytowych — długich pasm włókna węglowego impregnowanych żywicą, a następnie pieczonych w autoklawie w wysokiej temperaturze przez osiem godzin, aby uzyskać tylne części kadłuba 787 Dreamliner.
Bardzo lekki, ma również przewodzącą pioruny siatkę miedzianą wbudowaną w kompozyt.
Kiedy dekadę temu wprowadzono na skalę przemysłową kompozytowe samoloty Dreamliner i Airbus A350, personel naziemny lotniska został przeszkolony w zakresie identyfikowania i zgłaszania uszkodzeń samolotów nowej generacji wykonanych z kompozytów węglowych, które były trudniejsze do wykrycia niż samoloty z aluminiowym nadwoziem.
Uszkodzenia miejsc parkingowych dla samolotów spowodowane załadunkiem pojazdów nazywane są „wypadkami na zboczach”, a koszty dla branży szacuje się na 6 miliardów dolarów rocznie.
Wgniecenia i zadrapania są stosunkowo łatwe do zauważenia w konwencjonalnych samolotach aluminiowych, ale trudniej je dostrzec w materiałach kompozytowych.
reklama
Boeing stwierdził, że 787 zaprojektowano z odpowiednim marginesem wytrzymałości, aby utrzymać certyfikowaną ładowność nawet w przypadku niewidocznych uszkodzeń. W zależności od wyników badania wizualnego mogą być potrzebne dodatkowe techniki, takie jak badanie ultrasonograficzne.
W poście Boeinga na temat uszkodzeń Dreamlinerów napisano, że do napraw wstępnie impregnowanych wykorzystuje się substancję, która została zamrożona, rozmrożona, a następnie poddana obróbce cieplnej.
„Naprawy metodą mokrą”, powiedział konstruktor samolotu, należy używać suchej, impregnowanej żywicą szmatki, podczas gdy w przypadku tradycyjnych napraw nitowych stosuje się arkusze metalu (aluminium, tytan, stal lub odporną na korozję stal nierdzewną), które są nitowane nad uszkodzonym obszarem.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”