Linie Air New Zealand współpracują z ekspertami Boeinga przy naprawie uszkodzeń jednego ze swoich Boeingów 787 Dreamliner i nadal nie są pewne, jak długo samolot będzie nieczynny.
the
Uszkodzenie tylnego kadłuba zostało spowodowane przez ciężarówkę serwisową na lotnisku w Auckland, gdy samolot był zaparkowany w celu naprawy „przy użyciu standardowych protokołów”.
Kadłuby Dreamlinerów wykonane są z włókna węglowego, które jest sztywniejsze niż aluminium stosowane w starszych samolotach, ale może być trudniejsze w naprawie.
Choć linia lotnicza nie podała szczegółów uszkodzeń, fan samolotu w mediach społecznościowych opisał uszkodzenie jako „dziurę” w kadłubie o średnicy 35 cm. Samolot, prawdopodobnie należący do linii NZ-ZKE, został dostarczony liniom Air New Zealand w 2016 roku i należy do 14 Dreamlinerów tej floty.
Rzeczniczka Air New Zealand stwierdziła, że wpływ zmian na pasażerów został zminimalizowany poprzez rozpowszechnienie zmian w całej sieci.
„Zespół obecnie ciężko pracuje za kulisami, aby zrozumieć, jak długo samolot będzie nieczynny i co możemy zrobić, aby zminimalizować wpływ na naszych klientów. Obejmuje to ustalenie, gdzie możemy skonsolidować loty i przenieść klientów na następny dostępny lot usługi.
Pod koniec ubiegłego tygodnia międzynarodowy rozkład lotów został zmieniony na 8 września, a linia lotnicza przeprosiła pasażerów, których to dotyczy.
„Wdrożyliśmy zmiany w całej sieci, aby zmniejszyć wpływ na dowolną trasę, jednocześnie wykorzystując elastyczność operacyjną czasu wolnego samolotu uwzględnionego w naszych rozkładach”.
reklama
Decyzja została podjęta w związku z przygotowaniami linii lotniczej do większej liczby lotów międzynarodowych rozpoczynających się w październiku i borykaniem się z ciągłymi problemami z Pratt & Whitney dotyczącymi niektórych samolotów Airbus A321 na trasach krajowych i na krótkich trasach.
Hiszpańska wypożyczalnia Wamos obsługuje trasę Auckland-Perth do końca października. Linie Air New Zealand zostały wyczarterowane, aby zapewnić im większą swobodę w przypadkach takich jak uszkodzenie Dreamlinera ponad tydzień temu.
Dyrektor naczelny Air New Zealand Greg Foran powiedział w zeszłym tygodniu, że incydent był frustrujący, ale harmonogram został opracowany tak, aby na to pozwolić.
Ponad połowa samolotów Dreamlinera jest wykonana z materiałów kompozytowych — długich pasm włókna węglowego impregnowanych żywicą, a następnie pieczonych w autoklawie w wysokiej temperaturze przez osiem godzin, aby uzyskać tylne części kadłuba 787 Dreamliner.
Bardzo lekki, ma również przewodzącą pioruny siatkę miedzianą wbudowaną w kompozyt.
Kiedy dekadę temu wprowadzono na skalę przemysłową kompozytowe samoloty Dreamliner i Airbus A350, personel naziemny lotniska został przeszkolony w zakresie identyfikowania i zgłaszania uszkodzeń samolotów nowej generacji wykonanych z kompozytów węglowych, które były trudniejsze do wykrycia niż samoloty z aluminiowym nadwoziem.
Uszkodzenia miejsc parkingowych dla samolotów spowodowane załadunkiem pojazdów nazywane są „wypadkami na zboczach”, a koszty dla branży szacuje się na 6 miliardów dolarów rocznie.
Wgniecenia i zadrapania są stosunkowo łatwe do zauważenia w konwencjonalnych samolotach aluminiowych, ale trudniej je dostrzec w materiałach kompozytowych.
reklama
Boeing stwierdził, że 787 zaprojektowano z odpowiednim marginesem wytrzymałości, aby utrzymać certyfikowaną ładowność nawet w przypadku niewidocznych uszkodzeń. W zależności od wyników badania wizualnego mogą być potrzebne dodatkowe techniki, takie jak badanie ultrasonograficzne.
W poście Boeinga na temat uszkodzeń Dreamlinerów napisano, że do napraw wstępnie impregnowanych wykorzystuje się substancję, która została zamrożona, rozmrożona, a następnie poddana obróbce cieplnej.
„Naprawy metodą mokrą”, powiedział konstruktor samolotu, należy używać suchej, impregnowanej żywicą szmatki, podczas gdy w przypadku tradycyjnych napraw nitowych stosuje się arkusze metalu (aluminium, tytan, stal lub odporną na korozję stal nierdzewną), które są nitowane nad uszkodzonym obszarem.