Folia chroniąca lakier (PPF) rewolucjonizuje przemysł motoryzacyjny. Mówiąc najprościej, folia chroniąca lakier (PPF) to cienka, przezroczysta folia, która przylega do pomalowanych paneli nadwozia pojazdu, aby chronić lakier przed uszkodzeniami fizycznymi, działając jako warstwa ofiarna – usuwa nadużycia, pozostawiając nienaruszoną powierzchnię pod folią . Folia chroniąca lakier (PPF) o grubości mniej więcej standardowej kartki papieru jest niezbędna dla właścicieli samochodów osobowych, SUV-ów, ciężarówek i pojazdów kempingowych, którzy chcą chronić lakier swojego pojazdu przed szkodliwymi zanieczyszczeniami, pozostałościami owadów, sokiem drzewnym i nie tylko.
XPEL z siedzibą w San Antonio w Teksasie jest jednym z wiodących na świecie producentów folii ochronnych. W 2022 roku firma nawiązała współpracę z Team Penske (jedną z najbardziej utytułowanych drużyn w historii sportu zawodowego), aby zostać oficjalnym dostawcą folii ochronnych. Partnerstwo zapewniło firmie XPEL wyjątkową okazję do udoskonalenia swojego programu badawczo-rozwojowego poprzez innowacyjne sposoby ochrony wyścigów IndyCars firmy Penske. Podczas gdy samochody osobowe rzadko przekraczają 70 mil na godzinę przez dłuższy czas, IndyCar z otwartymi kołami z włókna węglowego są wyposażone w silniki V6 z podwójnym turbodoładowaniem o mocy ponad 750 koni mechanicznych i prędkościach maksymalnych przekraczających 240 mil na godzinę – ekstremalny przypadek użycia.
Aby dowiedzieć się więcej o tym, jak folia przeciwsłoneczna XPEL chroni samochody Team Penske IndyCar, rozmawiałem z Michaelem Mayallem, wiceprezesem ds. rozwoju korporacyjnego w XPEL. Jak się okazuje, zespół wyścigowy nie tylko stosuje powłokę ochronną w samochodach Team Penske. W warsztatach i pojazdach Penske stosuje się nawet trwałą folię przeciwsłoneczną do ochrony sprzętu, a folię termoochronną XPEL stosuje się w kokpicie, aby chronić kierowców przed gorącem i odblaskami słonecznymi.
Mayall opisał, jak dzisiejsze IndyCars wykorzystują monocoque kompozytowe nadwozia z włókna węglowego (IndyCar nazywa je „ogniwami bezpieczeństwa”). Choć włókno węglowe jest trwałe i lekkie, łatwo ulega uszkodzeniu pod wpływem uderzeń – wyścigi na torze sprawiają, że materiał ten jest podatny na zarysowania wraz z gąsienicą (aż do dna) oraz ciągłe narażenie na latające odłamki (skały i żwir wylatujące z zakleszczonych opon podczas jazdy). wyścigi).
„Nasza folia jest stosowana na podwoziu samochodu, które jest w całości wykonane z włókna węglowego. Folia PPF chroni podwozie samochodu przed zarysowaniami i zarysowaniami” – wyjaśnił. Zapytany, czy Penske oferuje unikalną formułę lub specjalną folię, zauważył, że ich produkt nie różni się od produktu detalicznego stosowanego w pojazdach osobowych. „Wykorzystują nasz film konsumencki”. Mayall powiedział, że folię XPEL PPF stosuje się także na krawędziach natarcia akcesoriów aerodynamicznych, takich jak przedni splitter i skrzydło. „Głównym celem jest utrzymanie ładnego i czystego wyglądu, ale także ograniczenie niepożądanej aerodynamiki, która może powstać w przypadku zarysowania przedniego błotnika lub splittera”.
XPEL PPF jest również stosowany w garażach i sklepach Team Penske, gdzie przezroczystą folię nakłada się na dźwigi, rampy i stojaki wykonane z lekkiego włókna węglowego, aby zapobiec uszkodzeniom spowodowanym wgnieceniami i wgnieceniami – folię można łatwo wymienić, co pozwala zachować sklep zespołu i jego wyposażenie w doskonałej kondycji. Inżynierowie i mechanicy pokryli także stoły i skrzynki narzędziowe ze stali nierdzewnej materiałem PPF, dzięki czemu wypolerowana powierzchnia pod przezroczystą folią pozostaje nieskazitelna nawet w przypadku częstego użytkowania i nadużywania przez zespół, powiedział Mayall.
W 2020 roku IndyCar zadebiutowało ochronną szybą przednią z tytanową ramką zaprojektowaną tak, aby chronić kierowcę (Windshield 2.0, zaktualizowana wersja, która zadebiutowała na początku tego roku). Chociaż przednia szyba poprawiała bezpieczeństwo, nieoczekiwanym skutkiem była utrata dopływu powietrza chłodzącego do kierowcy, szczególnie podczas siedzenia na starcie lub przy niższych prędkościach (żółta flaga) lub podczas zatrzymywania (czerwona flaga). Podczas wyścigu Mayall zdał sobie sprawę, że przednia szyba powoduje efekt akwarium, który zwiększa intensywność ciepła słonecznego. „Zjechałem na metę, obserwując tych gości. Widać było, jak było gorąco. Byłem pewien, że… jeden z kierowców straci przytomność”.
„Zacząłem rozmawiać z zespołem” – wspomina Mayall. „Zawsze staram się szukać sposobów, w jakie jako partner Team Penske możemy zapewnić większą wartość. Dlatego zaczęliśmy rozmawiać o kilku różnych opcjach. Wspomniałem, że niektóre nasze folie na przednie szyby są prawie przezroczyste, ale się zacinają z dala od ciepła słonecznego.” Zespoły omówiły opcje, a firma XPEL wysłała Penske do wypróbowania zestaw produktów do ochrony przedniej szyby blokujących promieniowanie UV. To zadziałało i wkrótce kierowcy – i IndyCar – zgodzili się na użycie folii, aby zmniejszyć ciepło i odblaski w kokpicie. „Obecnie normą jest zatwierdzanie stosowania XPEL XR PLUS 80% na przednich szybach.”
Relacja pomiędzy XPEL i Team Penske jest symbiotyczna. XPEL otrzymuje laboratorium wyścigowe do projektowania i testowania swojego produktu, a właściciel zespołu Roger Penske – emerytowany zawodowy kierowca wyścigowy i biznesmen od dawna znany z wymagania, aby wszystko było w nienagannym stanie (odniesienie „Jeśli samochód Penske skrzypi, to tylko dlatego, że jest bardzo czysty” – New York Times(19 maja 1986) Pocieszaj się wiedzą, że ich samochody i sprzęt są chronione przed uszkodzeniami przez PPF. Obie firmy wygrywają.