Zamknięto pięć oddziałów ASB Bank, co pozostawia klientów zaniepokojonych wpływem na ich społeczności.
Banki na przedmieściach Mangere Bridge, Milford, Wellsford i Waiuku oraz przy Willis Street w Wellington w Auckland zamknęły swoje drzwi w czwartek w miarę ujawniania się coraz większej liczby usług bankowości internetowej.
W ostatnich latach we wszystkich tych oddziałach liczba klientów spadła o 83–92%.
Chociaż wiele osób w Mangere Bridge przyznało, że minęło dużo czasu, odkąd ostatni raz korzystali z lokalnego banku, nadal było im smutno, że to już koniec.
„Uważam, że ludzie nadal powinni udać się do lokalnego banku, jeśli mają coś, czego nie można zrobić na maszynie” – powiedział jeden z lokalnych mieszkańców.
„Populacja tutaj, w Mangere Bridge, starzeje się, więc nie mają dostępu do Internetu i tym podobnych” – powiedział inny.
Niektórzy uważali, że bank przedłożył swoje zyski kosztem potrzeb społeczności, którym służył.
Inni twierdzili, że będzie to trudne dla seniorów z okolicy, którzy mogą nie być zaznajomieni z bankowością internetową lub aplikacjami.
„Wiele starszych osób nie wie, jak się do tego dostać” – powiedział jeden z mieszkańców.
Zgadza się z tym Kevin Lamb, dyrektor generalny Age Concern.
„Dla seniorów wycieczka do [a bank] „Oddział był częścią ich tygodnia, częścią ich zasięgu”.
Lamb powiedział, że przejście na bankowość internetową może postawić ludzi w sytuacji, w której mogą być narażeni na ryzyko wykorzystania.
„Wiemy, że coraz większa liczba osób atakuje osoby starsze właśnie z tego powodu – uważają, że prawdopodobnie staną się łatwą ofiarą oszustw i oszustw internetowych”.
Dodał jednak, że w końcu ludzie będą musieli iść z duchem czasu i zamykanie kolejnych oddziałów banków jest nieuniknione.
Firma Age Concern współpracowała z bankami, aby pomóc seniorom zrozumieć bankowość internetową, ale nie stało się to z dnia na dzień, powiedział Lamb.
„Potrzebujemy czasu, musimy móc powiedzieć, że stanie się to w przyszłości, a my będziemy współpracować z wami, aby wprowadzić te zmiany”.
Fundacja Dysleksja była również zaniepokojona wpływem zamknięcia banków na osoby, które reprezentuje.
Jak stwierdził w oświadczeniu Prezydent Jay Bob Mayall, bezpośrednia interakcja jest ostatnią deską ratunku dla myślicieli zajmujących się neuroróżnorodnością.
Powiedział, że osoby z dysleksją i innymi zaburzeniami neurologicznymi często uważają bankowość internetową za bardzo stresującą, ponieważ boją się wprowadzenia błędnych informacji lub naciśnięcia niewłaściwych przycisków.
Pomimo pewnych frustracji mieszkańcy Mangere Bridge powiedzieli, że musieliby żyć bez lokalnego banku: „Cały świat staje się coraz bardziej podłączony do Internetu”.
W oświadczeniu Adam Boyd, dyrektor generalny ds. bankowości osobistej w ASB, odnotował stały spadek liczby klientów w oddziałach, które zostały zamknięte w czwartek.
W jednym z cichszych oddziałów codziennie przez drzwi przechodzi średnio zaledwie 14 osób – dodał.
Boyd powiedział, że ASB inwestuje w obszary, w których występuje zapotrzebowanie klientów, takie jak bankowość cyfrowa i telefoniczna, i umieszcza dodatkowego personelu obsługi klienta w swoich najbardziej obciążonych oddziałach.
Powiedział, że zamknięcie oddziału nie było prostą decyzją i że ASB stara się wspierać klientów rozczarowanych tą wiadomością.