Zapowiedź dużej aktualizacji oprogramowania sprzętowego Sony FX3 i FX30 z funkcją Anamorphic De-Squeeze, nagrywaniem 24p, 4K DCI

Zapowiedź dużej aktualizacji oprogramowania sprzętowego Sony FX3 i FX30 z funkcją Anamorphic De-Squeeze, nagrywaniem 24p, 4K DCI

Nowe aktualizacje oprogramowania firmowego Sony dla FX3 (v3.00) i FX30 (v2.00) są już dostępne. Mieliśmy szczęście, że nasz FX30 został zainstalowany z nowym oprogramowaniem. Przyjrzyjmy się bliżej!

Firma Sony ogłosiła właśnie dużą aktualizację oprogramowania dla swoich popularnych aparatów FX3 i FX30. To oprogramowanie układowe jest ważne dla obu aparatów pod względem łatwości użytkowania i elastyczności na planie lub podczas uruchamiania.

W CineD HQ mam tutaj ze sobą FX30 i wszystko, co pokazuję na powyższym filmie, odnosi się również do FX3. Przyjrzyjmy się zatem najważniejszym wersjom tego nowego oprogramowania układowego.

Sony FX30
Sony FX30 z zainstalowanym nowym oprogramowaniem. Źródło: CineD

Aktualizacje oprogramowania sprzętowego Sony FX3 i FX30: najważniejsze informacje

Istnieją trzy ważne aktualizacje tego oprogramowania układowego i są to:

  • dodano możliwości dekompresji w aparacie podczas pracy z obiektywami anamorficznymi,
  • opcja 4K DCI i
  • Prawdziwe nagrywanie 24p.

Do tej pory podczas pracy z obiektywami anamorficznymi obraz w wizjerze elektronicznym i na ekranie LCD był bardzo skompresowany, przez co trudno było dokładnie ocenić, jak powinien wyglądać kadr ujęcia. Teraz możliwe jest prawidłowe wyświetlanie obrazu, ale z pewnymi ograniczeniami, o których wspomnę później.

Zanim przejdziemy dalej, chciałbym zwrócić uwagę na dwa podstawowe fakty:

Po pierwsze, zarówno FX30, jak i FX3 mają czujnik 3 × 2, a do nagrywania wideo używa obecnie jego części 16 × 9 (po tej aktualizacji może również używać jego części 17: 9).

Po drugie, Sony chciało pozwolić na bardzo popularny przepływ pracy przy renderowaniu kinowym i wybrało stały współczynnik proporcji 2,39:1.

W oparciu o te dwa fakty, dzięki tej aktualizacji oprogramowania Sony oferuje tylko dwa tryby dekompresji: 1,33x i 2x.

Opcje wyświetlania trybu dekompresyjnego
Opcje wyświetlania trybu dekompresyjnego. Źródło: CineD

Aby aktywować nową opcję dekompresji, wystarczy przejść do udowodnićOpcja wyświetlania– i idź do Pokaż dekompresję. Tam możesz wybrać wymagany współczynnik dekompresji zgodnie z używanym obiektywem, aby uzyskać prawidłowy współczynnik proporcji obrazu (1,33x lub 2x).

Opcje wyświetlania trybu dekompresyjnego
Sony ogranicza 2,39:1 w opcji de-squeeze x2. Źródło: CineD

Podczas gdy dekompresja obrazu do 1,33x jest dość łatwa, jeśli chodzi o dwukrotną dekompresję części matrycy 16×9, uzyskamy tryb bardzo szerokiego widoku, więc Sony dodało „wizualną ramkę”, aby symulować współczynnik proporcji 2,39: 1 dla łatwego dopasowywania kadru, szczególnie podczas pracy z kamerami, które umożliwiają nagrywanie z otwartą bramką i używają skompresowanych obiektywów anamorficznych 2x.

Warto zauważyć, że ta nowa opcja dekompresji dotyczy elektronicznego wizjera aparatu, monitorów LCD i wyjścia HDMI.

Czego brakuje

Tak więc obecnie są tylko dwie opcje dekompresji, 1,33x i 2x razy, a brakuje nam dodatkowych ustawień dla obiektywów anamorficznych 1,5x, może 1,6x i 1,8x. Mamy nadzieję, że Sony rozważy to w przyszłej aktualizacji oprogramowania.

Opcja wyświetlania dekompresji jest dostępna tylko w profilu obrazu dziennika
Opcja wyświetlania dekompresji jest dostępna tylko w profilu obrazu dziennika. Źródło: CineD

Ograniczenia podczas fotografowania z włączonym trybem De-Squeeze

Warto zauważyć, że włączenie trybu dekompresyjnego wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Na przykład film nie może być w formacie S-Cinetone. Obsługiwany jest tylko profil obrazu dziennika, więc dla kogoś, kto chce eksperymentować i fotografować obiektywami anamorficznymi bez wprowadzania korekcji po kolorze, ta nowa opcja renderowania jest niewykonalna.

Funkcja SteadyShot nie jest dostępna, gdy wybrana jest opcja dekompresji
Funkcja SteadyShot nie jest dostępna, gdy wybrana jest opcja dekompresji. Źródło: CineD

Dalej jest autofokus i stabilizacja. zarówno wyłączone, jak i na górze; Nie można przypisać niestandardowego przycisku, aby aktywować lub dezaktywować ten tryb wyświetlania dekompresji.

Prawdziwa liczba klatek na sekundę 24p
Prawdziwa liczba klatek na sekundę 24p. Źródło: CineD
Szybkość migawki jest automatycznie ustawiana na 1/48 w trybie 24p
Szybkość migawki jest automatycznie ustawiana na 1/48 w trybie 24p. Źródło: CineD

Nagrywanie 24p i 4K DCI

Dalej jest nagrywanie w trybie 4K DCI, co świetnie sprawdza się przy kręceniu treści, które będą wyświetlane w kinach.

Tryb nagrywania 4K DCI
Tryb nagrywania 4K DCI. Źródło: CineD

To prowadzi nas do kolejnego ulepszenia, którym jest prawdziwe nagrywanie 24p. Będzie to szło w parze z kręceniem 4K DCI, a także z pomocą przy kręceniu projektów wymagających efektów wizualnych.

Co działa i kiedy
Co działa i kiedy. Źródło: CineD

Stworzyliśmy ten slajd, aby pomóc wyjaśnić, kiedy 24p, 4K DCI lub UHD w połączeniu z trybem dekompresji działają razem, ponieważ nie wszystkie kombinacje mogą działać.

Sony FX30 z Jupiter SIRUI
Sony FX30 z obiektywem SIRUI Jupiter 1,6x i adapterem 1,25x (aby zwiększyć anamorfizm do 2x). Źródło: CineD

Aktualizacja oprogramowania sprzętowego — podsumowanie

Dzięki tej aktualizacji wydaje się, że Sony zaspokaja potrzeby tych, którzy mają wysokiej klasy aparaty, takie jak modele Venetian, Venetian 2 i FX, dzięki czemu FX3 lub FX30 są idealnymi aparatami szerokokątnymi B. Dla nas, niezależnych filmowców, chciałbym zobaczyć dodatkowe opcje dekompresji, zwłaszcza że ostatnio cieszymy się większym wyborem niedrogich obiektywów anamorficznych.

Tryby S&Q można teraz przełączać, naciskając dedykowany przycisk
Tryby S&Q można teraz przełączać, naciskając dedykowany przycisk. Źródło: CineD

Dodatkowe ulepszenia oprogramowania

Sony nie poprzestało na tym i poza wspomnianymi aktualizacjami uwzględniło również:

  • Funkcja kompensacji oddychania FX3
  • Tryby S&Q można teraz przełączać, naciskając dedykowany przycisk
  • Identyfikator kamery i numer rolki są w tym samym formacie pliku, co zaawansowane aparaty Sony, aby zwiększyć wydajność pracy.
Identyfikator kamery i numer rolki.
Identyfikator kamery i numer rolki. Źródło: CineD

Aplikacja Sony Creators (i chmura)

Omówiliśmy już nową chmurę twórców Sony (zobacz nasz artykuł i wideo tutaj), a firma dotrzymuje obietnicy ulepszenia i obsługi dodatkowych aparatów za pomocą tej usługi.

Dzięki tej aktualizacji oprogramowania sprzętowego, Aplikacja twórców Będzie kompatybilny z FX3 i FX30, aby umożliwić bezprzewodowe zdalne sterowanie kamerą i komunikację z Chmura twórców. Dzięki temu możliwe będzie korzystanie z nowej aplikacji zamiast aplikacji Imaging Edge Mobile.

Korzystanie z aplikacji Creators pozwoli na lepszą komunikację i stabilność między aparatem a smartfonem, a także monitorowanie stanu baterii i multimediów w aparacie. Aplikacja Creator zapewnia również wygodny sposób aktualizacji oprogramowania aparatu.

A co z FX6? Słyszę, że pytasz

Dla tych, którzy zastanawiają się, czy Sony FX6 zostanie potraktowany podobnie, mogę powiedzieć, że nie wiem. Należy jednak pamiętać, że ogólna konstrukcja aparatu w FX6 bardzo różni się od aparatu bezlusterkowego alfa, takiego jak FX3 czy FX30, więc nie jestem pewien, czy zobaczymy coś takiego w najbliższym czasie. Ale znowu mam nadzieję, że się mylę w swoich założeniach.

Najnowsze oprogramowanie sprzętowe dla tych aparatów można pobrać bezpłatnie Tutaj dla FX3 I Tutaj dla FX30.

Co sądzisz o aktualizacji oprogramowania układowego Sony dla FX3 i FX30? Czy spełnia niektóre z twoich próśb? Podziel się z nami swoimi przemyśleniami w sekcji komentarzy poniżej

Halsey Andrews

„Lekarz gier. Fanatyk zombie. Studio muzyczne. Kawiarni ninja. Miłośnik telewizji. Miły fanatyk alkoholik.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *