Twórcy nowego, ambitnego systemu transportu multimodalnego w Polsce przedstawili wczoraj projekty koncepcyjne wartego 8 miliardów dolarów lotniska, które miałoby powstać pod Warszawą i służyć jako węzeł przesiadkowy dla podróży lotniczych, drogowych i kolejowych.
Opracowany przez Foster + Partners i Buro Happold, projekt zakłada międzynarodowy terminal lotniczy o powierzchni 400 000 m2, sześcioperonową podziemną stację kolejową i dworzec autobusowy.
Oczekuje się, że lotnisko z dwoma pasami startowymi, które zostanie oddane do użytku w 2028 roku, będzie obsługiwać 40 milionów pasażerów rocznie.
Jeden z największych bieżących projektów infrastrukturalnych w Europie Środkowej, projekt przebudowy „Centralnego Portu Kommunikaszyn” (CPK), ma na celu sprawienie, aby Warszawa znajdowała się w odległości 2,5 godziny od wszystkich głównych polskich miast.
Lotnisko/dworzec powstanie na obszarze 3000 hektarów 37 km na zachód od Warszawy, projekt CPK obejmuje 2000 km nowej kolei dużych prędkości.
Centralnym punktem koncepcji węzła jest rozległe atrium, w którym pod jednym dachem mieści się terminal lotniska, dworzec kolejowy i inne środki transportu.
„Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego, cichego i czytelnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży” powiedział Grant Booker, szef studia Foster + Partners.
„Minimalne zmiany poziomu terminala i duże prześwity strukturalne zapewniają wyraźne linie widzenia między lądem a przestrzenią powietrzną, dzięki czemu nawigacja jest bardzo łatwa”.
CPK „całkowicie zmieni sposób, w jaki ludzie podróżują po Polsce i stanie się nową, potężną bramą do Europy i reszty świata” – powiedział.
„Student. Prawdopodobnie specjalista od kafeterii w kafeterii. Profesjonalista telewizyjny. Kuglarz. Profesjonalny specjalista od żywności. Typowy alkoholik.”