Wiadomość, że legendarny Nissan GT-R powróci z w pełni wybuchowym pojazdem elektrycznym, budzi zdziwienie w kręgach motoryzacyjnych. Firma, która w 2011 roku wprowadziła na rynek pierwszy na świecie masowo produkowany samochód elektryczny – The Leaf – ma coś do udowodnienia. Oczekuje się, że będzie rywalizował z Porsche Taycan i Audi e-tron GTO lub do 1000 KM, a także Tesla Model S Blade i Lucid Air Dream, podobno nowy GT-R EV będzie korzystał z akumulatora o mocy 1000 kW, co przekłada się na 1340 KM. Zgodnie z raportem w Japonii, prace nad supersamochodem z napędem elektrycznym są prowadzone przez Nissan North America.
GT-R (R-35) zmienił zasady gry, kiedy pojawił się w 2007 roku. Był szybszy niż Porsche 911 Turbo na słynnym torze wyścigowym Nürburgring w Niemczech i miał kontrolę startu, która pozwalała każdemu przeskoczyć od zera do 60 mil na godzinę w mniej niż 3 sekundy. Kierowca Top Gear James May powiedział kiedyś o GT-R: „To dosłownie najbardziej niesamowity samochód na świecie”.
W ciągu ostatnich 15 lat GT-R przeszedł wiele zmian, a najbardziej znaczące ulepszenia to zupełnie nowy przód, wzrost mocy z 480 do 565 KM oraz wzrost ceny z pierwotnych 69 850 USD do 113 540 USD. Na rok modelowy 2021. Oczekuje się, że sprzedaż obecnego modelu zakończy się jesienią 2022 roku.
Ale, szczerze mówiąc, GT-R się starzeje. Nissan niewiele może zrobić, aby ulepszyć samochód, uczynić go bardziej pożądanym lub utrzymać go w dobrym stanie. Co więcej, nie trzeba dodawać, że benzynowy silnik V6 GT-R z podwójnym turbodoładowaniem nie będzie wkrótce spełniał wielu rygorystycznych przepisów dotyczących emisji, które są oferowane na całym świecie. Krążyły plotki o wersji hybrydowej, ale według najlepiej sprzedającego się japońskiego magazynu samochodowego Best Car jedyną prawdziwą odpowiedzią była elektryczna. W pełni elektryczny.
Według doniesień, Nissan R&D kupił kilka modeli Porsche Taycan Turbo S i oddzielił je drobnym grzebieniem, próbując stworzyć supersamochód, który mógłby konkurować z rasowym Niemcem.
Taycan korzysta z koreańskiego zestawu akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 93,4 kWh, który wytwarza 625 KM i 761 KM w systemie overboost. Przyspiesza od zera do 60 mil na godzinę w 2,8 sekundy, ma rzeczywisty zasięg około 300 mil i osiąga prędkość maksymalną 155 mil na godzinę. Jednak 1006-konny Model S Plaid ma najszybszy na świecie czas 0-60 mil na godzinę wynoszący 2,3 sekundy, z wynikiem 2,01 sekundy na lepkim pasku hamulca.
Ale aby osiągnąć deklarowaną moc 1340 koni mechanicznych, obecne akumulatory litowo-jonowe po prostu jej nie zmniejszą. Wszystkie nowe wysokowydajne akumulatory półprzewodnikowe będą musiały zostać opracowane i wykorzystane do generowania energii, która może konkurować z Tesla Model S Plaid.
Nissan zademonstrował swoją determinację w kwietniu tego roku, kiedy firma ogłosiła przejęcie zespołu wyścigowego e.dams z siedzibą w Le Mans, w którym japoński producent samochodów jest w pełni właścicielem całkowicie elektrycznego zespołu e.dams Formula E. Nissan ponownie wszedł do Formuły E w 2018 roku we współpracy z e.dams, zdobywając pierwsze trzy tytuły zespołowe i pomagając Sebastienowi Buemi wygrać mistrzostwa kierowców 2015/2016.
Nissan chce wykorzystać swój program wyścigowy, aby wyposażyć nowego GT-R w elektryczny silnik wyścigowy i technologię akumulatorów. Włączenie części zespołu Formuły E i technicznego know-how do harmonogramu badań i rozwoju nowej generacji GTR jest niezbędne, podobnie jak wybór Taycana. Według raportu Best Car inżynierowie Nissana byli pod wrażeniem niezwykle niskiego środka ciężkości Taycana, a także aktywnego zawieszenia, dynamicznej kontroli zawieszenia, tylnego układu kierowniczego i dwubiegowej skrzyni biegów.
Jedno ze źródeł mówi, że jeśli Nissan zbuduje nowego elektrycznego GT-R, będzie chciał ustanowić rekordy przyspieszenia i czasów okrążeń na torze Nürburgring, tak jak robił to w przypadku oryginalnego GT-R od 2007 roku. Będzie więc dążyć do pobicia 7 minut Taycana 42c czasu okrążenia sekund, a czas nagrywania samochodu elektrycznego Model 3 Plaid wynosi 7 minut 30 sekund. Jednak jeszcze długa droga do pokonania obecnego najszybszego okrążenia 6:38 wyznaczonego przez Porsche 911 GT2 RS. Jak donosi Best Car, osiągnięcie tego rekordu dla ciężkiego pojazdu elektrycznego będzie lekka, nowa generacja technologii akumulatorów półprzewodnikowych, która obiecuje zbliżyć się do czasów 911.
Jeśli chodzi o projekt GT-R, źródło mówi nam, że chociaż samochód odziedziczy pewne elementy projektowe z koncepcji koncepcyjnej Nissan 2020 Vision Gran Turismo, którą tu widzicie, prawdopodobnie pojawi się w formie czterodrzwiowej.
Ale nie zobaczymy następnego GT-R ani nowego rekordzisty w najbliższym czasie, ponieważ Nissan nie planuje wypuścić nowej wersji elektrycznej do 2028 r., Kiedy spodziewa się nowych akumulatorów półprzewodnikowych.