Zmiana jest w powietrzu | Polska polityka energetyki wiatrowej

Zmiana jest w powietrzu |  Polska polityka energetyki wiatrowej
Zmiana jest w powietrzu | Polska polityka energetyki wiatrowej | Wulkan


99,7%


99,7% polskich gruntów jest wyłączonych z inwestycji w farmy wiatrowe ze względu na zasadę odległości 10H

10 gigawatów


Ze względu na ograniczenia planistyczne maksymalna moc wiatru przybrzeżnego jest ograniczona do 10 gigawatów

2x


Aby osiągnąć cele klimatyczne UE, musi ona mieć dwa razy większe możliwości w ramach obecnej polityki

O

W raporcie dokonaliśmy oceny zasad wykluczenia z powietrza we wszystkich krajach członkowskich UE, pokazując, że obecna polityka Polski jest bardzo rygorystyczna.

Przeanalizowaliśmy 7 scenariuszy dekarbonizacji polskiego sektora energetycznego, napisanych przez Komisję Europejską, Bloomberg NEF, McKinsey, Instrat, Forum Energii, Agora Energiewende oraz Climate and Energy Analyses. Nasze badania wskazują, że ograniczenia planistyczne w Polsce uniemożliwiają wykorzystanie połowy powietrza przybrzeżnego potrzebnego do realizacji celów klimatycznych Europy do 2030 roku.

Podsumowanie zarządzania

Polskie ograniczenia dotyczące powietrza wpływają na unijne cele klimatyczne i bezpieczeństwo energetyczne

Polskie przepisy regulacyjne zapobiegają połowie wiatrów przybrzeżnych potrzebnych do osiągnięcia celów klimatycznych Europy na rok 2030.

Rozwój nadmorskiej energetyki wiatrowej w Polsce został zahamowany od 2016 roku ze względu na ograniczenia prawne. Poprawka została zgłoszona w połowie 2021 r., ale została opóźniona z powodów politycznych. Bez zmiany ustawy o wiatrach przybrzeżnych Polska naruszyłaby swoje cele klimatyczne na 2030 r. dla całej UE i zakłóciłaby obecne wysiłki Europy na rzecz zmniejszenia zależności od importu paliw kopalnych, co wymaga pilnej interwencji Komisji Europejskiej.

  • Polskie prawo dotyczące wiatru przybrzeżnego jest jednym z najbardziej uregulowanych w Europie

    Polityka ta wyklucza 99,72% gruntów z inwestycji w farmy wiatrowe i ogranicza łączną moc zainstalowaną maksymalnie do około 10 GW. Dla porównania, Niemcy planują co roku zwiększać moc wiatrową o 10 gigawatów. W skali kraju w większości krajów minimalna odległość między turbinami wiatrowymi a domami wynosi 500-1000 m, w Polsce przekracza 2000 m.

  • Obecne ograniczenia nie są zgodne z celami klimatycznymi UE na 2030 r.

    Scenariusze sektorowej dekarbonizacji zgodne z unijnym celem redukcji emisji na 2030 r. wskazują, że Polska powinna osiągnąć 17-27 GW mocy wiatru morskiego do 2030 r. Przy obecnych ograniczeniach możliwa jest tylko połowa tego.

  • Wkład Polski w dekarbonizację Unii Europejskiej jest znaczący

    Jako jeden z największych emitentów CO2, Polska może zagrozić wysiłkom UE w dziedzinie klimatu, ponieważ wzrastają zapasy węgla i emisje z sektora energetycznego.

Aby osiągnąć cele klimatyczne UE, konieczne jest Proponowana przez Polskę nowelizacja ustawy o wiatrach przybrzeżnych została przyjęta natychmiast. Wiatry przybrzeżne cieszą się poparciem opinii publicznej, co jest ważne dla polityki klimatycznej i może powstrzymać wzrost cen energii elektrycznej spowodowany wzrostem cen węgla i gazu. Zmniejszy to zależność Polski od importu węgla i gazu oraz zwiększy bezpieczeństwo energetyczne.

Obecnie kształtuje się przyszłość europejskiego systemu energetycznego. Możemy w pełni zrealizować cele klimatyczne przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa energetycznego i ograniczeniu importu paliw kopalnych. Nie da się tego osiągnąć, ponieważ jest to przeszkodą dla polityki, a polskie prawo morskie musi zostać natychmiast znowelizowane.


Paweł Sisak
Starszy Analityk ds. Energii i Klimatu, Ember

Analiza

polska polityka morsko-powietrzna

Polskie prawo dotyczące wiatru przybrzeżnego jest jednym z najbardziej uregulowanych w Europie


Obecna polityka w zakresie wiatru przybrzeżnego nie jest zgodna z celami klimatycznymi UE


Aby ocenić znaczenie nadmorskiej energetyki wiatrowej w osiąganiu celów klimatycznych, Ember zbadał 7 ostatnich szlaków dekarbonizacji w Polsce, zgodnie z unijnym celem redukcji emisji o 55% do 2030 r. w porównaniu z 1990 r. Według Komisji Europejskiej, aby osiągnąć ten cel, gospodarka jako całość musi ograniczyć emisje z unijnego sektora energetycznego. 69-76% w latach 2015-2030. W każdych okolicznościach wkład Polski w realizację tego celu jest niższy niż średnia UE. Niektóre scenariusze mają na celu zmniejszenie poprzedniego celu UE na poziomie 40% emisji gazów cieplarnianych (GHG40%) lub osiągnięcie celu czysto ekonomicznego (optymalizacja niskokosztowa). Jednak wszystkie przeanalizowane prognozy zgadzają się, że moc wiatru przybrzeżnego w Polsce powinna wzrosnąć do co najmniej 17 GW do 2030 r., a ambitne trasy są nastawione na 22-27 GW. Ten Dwa razy tyle, ile to możliwe, zgodnie z zasadą 10h. Poza tym ponad dwa razy tyle Rząd zaproponowany w KPEiK – 9,6 GW powietrza morskiego do 2030 roku.

Wniosek

Polskie ograniczenia w powietrzu powinny zostać zniesione natychmiast

Regulowane w Polsce przepisy dotyczące wiatru przybrzeżnego ograniczają wykorzystanie nowych projektów wiatrowych do wartości niezgodnej z celami klimatycznymi UE.

Aktualizacja problematycznej polskiej ustawy o wiatrach przybrzeżnych jest już na stole, ale rząd opóźnia nowelizację. Pomimo wsparcia wspaniałych ludzi. Jako źródło taniej energii, wiatry przybrzeżne mogą przyczynić się do drastycznego obniżenia kosztów energii elektrycznej zasilanej węglem i gazem, która obecnie sieje spustoszenie w gospodarce kraju.

Najważniejsze, Uregulowane w Polsce przepisy dotyczące wiatru przybrzeżnego ograniczają wykorzystanie nowych projektów wiatrowych do wartości, które są niezgodne z celami klimatycznymi UE.. Może to mieć katastrofalne skutki w kraju, który ma jedną z najlepszych emisji CO2 w Europie. Wraz z sukcesem Europejskiego Zielonego Traktatu i zagrożeniem bezpieczeństwa energetycznego Europy, pomoc rządowa dla polskiego sektora węglowego i energetycznego wymaga szybkiej nowelizacji ustawy o wiatrach przybrzeżnych.

Ta strona jest zarejestrowana wpml.org Jako strona rozwojowa.

Cyril Lamb

„Student. Prawdopodobnie specjalista od kafeterii w kafeterii. Profesjonalista telewizyjny. Kuglarz. Profesjonalny specjalista od żywności. Typowy alkoholik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *