Według Kiwibank gospodarstwa domowe niechętnie wydają na drogie artykuły pomimo wzrostu ogólnych wydatków konsumpcyjnych.
Dane banku za trzy miesiące do czerwca pokazały, że wydatki na karty wzrosły o 4% w ciągu ostatniego kwartału i wzrosły o prawie 5% rok do roku.
Jednak ekonomiści Kiwibank powiedzieli, że chociaż całkowite wydatki wzrosły, nastąpiły zmiany preferencji.
Niski poziom bezrobocia nadal wspiera wydatki gospodarstw domowych, ale dochód do dyspozycji maleje, powiedziała główna ekonomistka Mary Jo Vergara.
„Chociaż zagregowane wydatki utrzymują się na stałym poziomie, kiedy patrzymy na kategorie, widzimy, że w rzeczywistości są one w tyle za tymi uznaniowymi i nieistotnymi dobrami” – powiedział Joe Vergara.
„Jesteśmy teraz w środowisku, w którym koszty są znacznie wyższe przy wyższych stopach procentowych i wyższych cenach dla konsumentów, więc w tym środowisku widzimy, jak gospodarstwa domowe wydają na te podstawowe artykuły, takie jak benzyna i żywność.
„Widzimy na wolumenie, kiedy próbujesz usunąć skutki wyższych cen, jest trochę ciszej, niż sugerowałaby wartość nominalna”.
Vergara powiedział, że wydatki na przedmioty uznaniowe, takie jak wyposażenie domu i zawartość, spadają o 6% rocznie.
Zawartość i wyposażenie domu gwałtownie wzrosły podczas pandemii, gdy ludzie wydawali swoje zablokowane oszczędności.
Wydatki na rozrywkę spadły o 4,4% w ciągu kwartału, podczas gdy całkowite wydatki na rezerwacje lotnicze spadły o 4,5% w tym samym okresie.
„Podróżujący ninja. Rozrabiaka. Badacz bekonów. Ekspert od ekstremalnych alkoholi. Obrońca zombie.”