Dzika pogoda, choroby i problemy techniczne zmusiły do odwołania lotów, a Air New Zealand twierdzi, że może być ich więcej – ale konsument z Nowej Zelandii ostrzega, że odmowa zwrotu swoim klientom może spowodować, że linia lotnicza złamie przepisy.
Linie lotnicze przywróciły satysfakcjonującą politykę Covid-19, aby pomóc złagodzić niektóre presje, z jakimi borykają się linie lotnicze w pierwszym tygodniu wakacji szkolnych.
Do poniedziałku wieczorem ponad 2500 osób wymieniło bilety na pożyczkę.
Ale co się dzieje, gdy linia lotnicza cię anuluje?
Punkt kontrolny dla pasażerów, z którym rozmawiała, aby polecieć z Auckland do Christchurch z Jetstar w sobotę, był zarezerwowany do czasu odwołania jej lotu.
Jetstar powiedział, że zwróci jej pieniądze, ale ostrzegł, że przepuszczenie pieniędzy może potrwać nawet miesiąc.
Potrzebując dotrzeć do Christchurch do poniedziałku w celu pilnego zaangażowania rodziny, Beth* postanowiła zarezerwować bilet w Air New Zealand.
Bilet w jedną stronę kosztuje 400 dolarów.
„Wtedy cztery godziny później właśnie dostałem SMS-a, że lot również został odwołany z powodów operacyjnych i zaprowadził mnie do linku” – powiedziała.
„Powiedział, że mogę dostać jedną darmową zmianę, znaleźć inny lot za darmo – ale z drugiej strony nic nie sprowadziłoby mnie do Christchurch na czas – albo mógłbym otrzymać kredyt. Więc naprawdę nie miałem wyboru, jak tylko zaakceptować kredyt. „
Nie przyznano zwrotu pieniędzy, mimo że to Air NZ odwołało lot.
Nowozelandzki konsument John Duffy powiedział, że „całkowicie niesprawiedliwe” jest to, że linia lotnicza odwołująca lot odmawia komuś zwrotu pieniędzy.
„Mogli naruszyć zarówno ustawę o ochronie konsumentów, jak i ustawę o lotnictwie cywilnym, jeśli rzeczywiście była to wina linii lotniczych i odmawiają zwrotu pieniędzy, w niektórych przypadkach rekompensując pasażerom opóźnienia”.
Częścią problemu, powiedział Duffy, było to, że pasażerowie nie mieli jasności ze strony linii lotniczych.
„Uważamy, że linie lotnicze powinny robić więcej, aby konsumenci znali swoje prawa”.
Powiedział, że gdy linia lotnicza nie jest w stanie zabrać pasażera na inny lot, należy zapewnić zwrot pieniędzy.
„Uważamy, że jest to prawdziwa porażka ze strony rządu w tej sprawie, ponieważ od 2019 r. Prawo o lotnictwie cywilnym było poddawane przeglądowi, przeszło przez proces specjalnej komisji i główną klauzulę pozwalającą liniom lotniczym na ucieczkę od nierefundowania konsumentom … jest nadal w przepisach.”
Air NZ odmówił udzielenia wywiadu i nie był w stanie powiedzieć, ile lotów zostało odwołanych w ciągu ostatniego tygodnia.